شرکت آمریکایی جنرال موتورز در پی رسوایی فراخوان اخیر، شماری از مدیران رده بالا از جمله یک نایب رییس و دو مدیر را به دلیل نقششان در نقص مرگبار سوئیچ احتراق اخراج کرد.
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: مایکل رابینسون، نایب رییس امور محیط زیست، پایداری و رگولاتوری، گی کنت، مدیرکل ایمنی خودرو و ضربه پذیری خودرو و کارمن بناویدس که اخیرا به سمت مدیر تحقیقات محصول و مقررات ایمنی منصوب شده بود در میان 15 کارمندی هستند که از سوی جنرال موتورز اخراج شده اند.
ماری باررا، مدیرعامل جنرال موتورز نیز اعلام کرد این شرکت 15 کارمند از جمله ری دوجیورجیو، مهندس طراح سوئیچهای معیوب که تاکنون دستکم 13 نفر را به کشتن داده اند و گری آلتمن، سرمهندس شورلت کبالت و ساترن آیون که در ساخت آنها از این سوئیچها استفاده شده را اخراج کرده است.
وی با توضیح بیشتر گفت: عده ای به دلیل خلافکاری یا بیکفایتی و عده دیگری به دلیل اینکه به اندازه کافی تلاش نکرده بودند اخراج شدند. این افراد مسئولیت پذیری نداشته و برای تحقیق علت سوانح مرگبار و مطلع کردن مدیریت ارشد شتابی به خرج نداده بودند.
مدیرعامل جنرال موتورزحاضر به اعلام اسامی 15 کارمند اخراجی نشد و سخنگوی این شرکت نیز اعلام کرد شرکتها نامها را اعلام نخواهد کرد.
جنرال موتورز در فوریه فراخوان خودروهای دارای سوئیچ احتراق معیوب را آغاز کرد و تاکنون 2.6 میلیون دستگاه خودرو شناسایی شده اند. این فراخوان به همراه فراخوانهای دیگری که در سال جاری میلادی از سوی جنرال موتورز اعلام شد، تاکنون حدود 1.7 میلیارد دلار برای این شرکت هزینه داشته است.
تحقیقات داخلی که از وی آنتون والوکاس، وکیل شرکت در حال انجام است شامل بازبینی 41 میلیون سند و مصاحبه با 230 کارمند بوده است.
مدیرعامل جنرال موتورز اعلام کرده که این شرکت برنامه ای برای جبران خسارت خانوادههای قربانیان و کسانیکه در تصادفات مربوط به سوئیچهای معیوب متحمل جراحات جدی شده اند در نظر گرفته است.
این برنامه رسیدگی به ادعاهای خسارت را از اول اوت آغاز خواهد کرد.
جنرال موتورز تاکنون 13 مرگ در ارتباط با نقص خودروهایش را پذیرفته اما وکلای مسئول در شکایات مطرح شده این رقم را حدود 60 مورد تخمین زده اند.
این شرکت ماه گذشته موافقت کرد به دلیل پنهان کردن این نقص به مدت یک دهه، 35 میلیون دلار جریمه پرداخت کند.
منبع : ایسنا