فرهاد به نیا با اشاره به اینکه تا عادی سازی اوضاع قیمت گذاری خودرو راه زیادی باقی مانده ، تصریح کرد : البته شرایط ایجاد شده و نرخ های جدید تا حدودی اوضاع قیمت خودرو را بهتر نموده اما تا عادی سازی شرایط راه زیادی باقی است.
وی تاکید کرد : در صورتی که هم اکنون قیمت های فعلی با قیمت های حاشیه بازار مقایسه شود شاهد اختلاف قیمت 2 تا 8 میلیونی قیمت خودروها خواهیم بود.
وی افزود : شرایط کنونی نشان می دهد که همچنان رانت در بازار خودرو وجود دارد و بازار خودرو به این سادگی از شرایط فعلی خارج نخواهد شد.
وی در ادامه با تاکید بر آزاد سازی قیمت خودرو و تعیین قیمت در حاشیه بازار ، اظهار داشت : با تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار ، تیراژ تولید خودرو افزایش یافته و قطعا با افزایش تیراژ قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.
عضو انجمن قطعه سازان گفت : با شرایط کنونی تعیین قیمت ، دلالان همچنان در بازار خودرو وجود داشته و به شکلی مانع کاهش قیمت خودرو خواهند شد.
به نیا همچنین افزایش قیمت اعلام شده را منطقی ندانست و گفت : با توجه به افزایش 25 تا 30 درصدی نرخ مواد اولیه ، افزایش حدود 5 درصدی قیمت خودرو اصلا پاسخ گوی نیازها و هزینه های تحمیلی در این بخش از صنعت نخواهد بود.
وی گفت : حداقل باید 25 درصد قیمت خودرو افزایش یابد اما شاید به جهت کشش بازار شاید معقول نباشد اما قیمت های حاشیه های بازار نسبت به قیمت کارخانه به طور میانگین بین 10 تا 12 درصد بالاتر است.
وی اظهار داشت : بهترین راهکار ، واگذاری قیمت خودرو به حاشیه بازار است قطعا در این راستا تیراژ تولید توسط خودروسازان افزایش یافته و قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.
وی آزادسازی قیمت خودرو و تحویل مواد اولیه و اعتبارات ارزان قیمت را دو راهکار مشخص برای حل مشکل قیمت خودرو دانست و گفت : دولت باید اختیار امور را به بخش خصوص واگذار کند و اجازه دهد تا قیمت خودرو متناسب با حاشیه بازار تعیین قیمت شود.
منبع: خبرخودرو