رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان قم، عدم استفاده از کلاه ایمنی، رعایت نکردن نکات ایمنی و هشدارهای پلیس را باعث مرگ تعداد قابل توجهی از موتورسواران عنوان کرد.
سرهنگ سید کرم الله حسینی، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان قم با بیان این مطلب در یادداشت ذیل آورده است:« هر ساله حدود یک و نیم میلیون نفر در سوانح جادهای از بین رفته و میلیون ها نفر صدمه دیده یا ناتوان می شوند.
همچنین موتور سواران به دلیل عدم ایمنی تردد و حفاظت فیزیکی و اینکه در جاده ها کمتر قابل رویت هستند سهم بالایی را در تصادفات دارند.
با توجه به وجود 32 کارخانه سازنده موتور و قیمت مناسب این وسیله نسبت به سطح در آمد خانوارها، میلیون ها نفر از موتور سیکلت استفاده می کنند که باعث شده اند تلفات موتور سیکلت بیشترین سهم را در حوادث و سوانح رانندگی شهری به خود اختصاص دهد.
تردد این حجم از موتور سیکلت سواران، صدمات و آسیب های ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی، رعایت نکردن نکات ایمنی و هشدارهای پلیس قابل تامل است.
صدمات سر و گردن عامل عمده فوت و صدمات شدید و ناتوانی موتور سواران است و هزینه های پزشکی و اجتماعی آن بر خانواده های آنها و جامعه به دلیل نیاز به مراقبت های ویژه و طولانی مدت از آنها بالا نسبت به سایر صدمات بالا است.
مغز توسط استخوان جمجمه احاطه شده و روی سطحی استخوانی که قاعده جمجمه را تشکیل می دهد، قرار گرفته است و زیر آن چسبیده به استخوان بافت سختی به نام سخت شامه قرار دارد که مغز را احاطه کرده است که بین مغز و سخت شامه فضایی وجود دارد که از مایع مغزی و نخاعی پر شده و بافت مغز را از تکان های شدید محافظت می کند، جمجمه نیز توسط سر پوشیده شده است که خود نقش محافظتی دارد.
زمانی که موتور سوار دچار سانحه می شود، در صورتی که سر به زمین برخورد کند، حرکت به سمت جلو متوقف شده ولی مغز به حرکت خود ادامه می دهد تا این که به جمجمه برخورد کرده و سپس مغز برگشته و به سمت دیگر جمجمه برخورد می کند، این نوع صدمه می تواند از صدمه خفیف سر مانند کاهش سطح هوشیاری موقتی تا ضربه کشنده مغزی باشد.
صدمات سر در اثر برخورد به زمین یا وسایل دیگر به دو گروه تقسیم می شوند صدمات سر به صورت بسته که در این حالت استخوان جمجمه شکسته نشده و جابجایی مغز در جمجمه باعث خون مردگی، تورم ،پارگی بافت مغز و اعصاب و عروق می گردد. صدمات سر به صورت باز که به صورت شکستگی یا سوراخ شدگی جمجمه که منجر به صدمات مغز می گردد.
موتور سوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند احتمال ایجاد ضربه مغزی و سایر صدمات سر در آنها بیشتر است، کلاه ایمنی دارای لایه ای اضافی برای سر ایجاد کرده و انسان را در برابر ضربات شدید آسیب مغزی حفاظت می کند.
هدف استفاده از کلاه ایمنی کاهش خطر آسیب شدید سر و مغز به وسیله کاهش نیروی ضربه وارده به سر است.»
منبع: پایگاه خبری پلیس