در توضیح ارسالی سایپا آمده است: در پاسخ به مطلب منتشر شده آن خبرگزاری با عنوان «خودروهای ارزان و کیفیتر از پراید در هند/ چرا قیمت خودروهای داخلی بالاست؟» که در روز سهشنبه 17/4/93 در خروجی آن رسانه قرار گرفته است، مواردی جهت تنویر افکار عمومی به عنوان جوابیه شرکت سایپا ارائه میشود که خواهشمند است بر اساس قانون مطبوعات در آن رسانه درج شود.
سایپا در ادامه افزود: اصولا هرگاه صحبت از مقایسه بین دو یا چند موضوع یا شی مطرح میشود باید بر اساس انصاف و عدالت و با در نظر گرفتن همه شرایط و موارد قیاس انجام گیرد. در خبر مذکور نویسنده گزارش به زعم خودش تنها موضوع قیمت خودروها را مدنظر قرار داده و بدون در نظر گرفتن سایر موارد، آن را به نقد گذاشته است. نویسنده گزارش با توجه به اینکه افزایش قیمت خودرو از جانب شورای رقابت به تازگی مطرح شده و ذهن خوانندگان به شدت درگیر این موضوع است به نوعی خواسته است از این موضوع بهرهبرداری خاص کرده و تفکرات نادرست خود را به ذهن خوانندگان متبادر کند،حال آنکه در بررسی و قیاس خودروها به لحاظ قیمتی باید موارد مختلفی بررسی شود.
شرکت سایپا افزود: به عبارتی زمانی میتوان دو خودرو را به لحاظ قیمت مورد نقد و بررسی قرار داد که آن خودروها به لحاظ کلاس خودرو، کیفیت، ایمنی، قدرت، شتاب و سایر موارد این چنینی مورد بررسی قرار گرفته باشند. از آنجایی که کلاس خودروها تاثیر مستقیم در اندازه و حجم خودرو و به تبع آن مواد مصرفی به کار رفته در آن دارد و قاعدتا میزان مواد مصرفی موثر بر قیمت خودرو خواهد بود. علاوه بر این مواردی چون کیفیت و بهرهگیری خودرو از آپشنهایی چون ایربگ، ترمز ABS، کولر، فرمان هیدرولیک و ... که تقریبا بر روی تمامی خودروهای داخلی نصب شده عامل دیگری است که در زمان قیاس باید مدنظر قرار گیرد چرا که تمامی موارد مطروحه در خودرو باعث افزایش قیمت نهایی خودرو میشود و حال آنکه خودروهایی که در این گزارش منظور شده و با سایپا 111 قیاس شدهاند حتی ابتداییترین امکانات یک خودرو را دارا نمیباشند.
خودروساز بزرگ کشور افزود: این در حالی است که تمامی خودروهای تولید داخل کشور از جمله سایپا 111 علاوه بر استانداردهای 51 گانه که با استانداردهای کشور هند قابل قیاس نیست و در سطح بسیار بالاتری قرار دارند از امکانات رفاهی متنوعی نیز بهره بردهاند.همچنین قدرت خودرو و حجم موتور و بهرهگیری از تکنولوژیهای به روز نیز از جمله موارد دیگری است که بهرهگیری از آن در خودرو مستلزم ایجاد هزینه میباشد و متاسفانه در خودروهای هندی به هیچ عنوان این موضوع مدنظر قرار نگرفته در حالی که خودروهای ساخت داخل در این زمینه به مراتب قدرتمندتر و با تکنولوژی جدیدتر تولید میشوند.
سایپا افزود: در گزارش مذکور صحبت از قیمت خودرو سایپا 111 شده و با خودروهای دیگری به لحاظ قیمتی سنجیده شده است بدون در نظر گرفتن کلاس خودروها، امکاناتی که در آن وجود دارد و قدرت و توانمندی خودروها.
این شرکت خاطرنشان کرد: صرفا جهت استحضار خوانندگان محترم آن رسانه یکی از خودروهای مطرح شده در گزارش را در مقایسه با خودرو سایپا 111 به لحاظ بهرهمندی از تجهیزات و آپشنها مقایسه کردهایم و هرگونه برداشت را به عهده خوانندگان محترم واگذار میکنیم.
سایپا افزود: باید این نکته را اذعان کرد که اغلب خودروهای قید شده در گزارش همانند نمونه مطرح شده به هیچگونه امکانات رفاهی اولیه از جمله کولر، شیشه بالابر برقی، مه شکن، ایربگ و حتی پخش کننده CD هم دارا نمیباشند و این در حالی است که خودروهای داخلی از تمامی این امکانات بهرهمندند.
علاوه بر این در خبر مذکور صحبت از خودروهای باکیفیت هندی به میان آمده و حال آنکه باید دید در ذهن نویسنده گزارش مفهوم کیفیت چیست و آیا عدم بهرهگیری از امکانات اولیه خودرو نشانی از کیفیت است؟؟
شرکت سایپا همچنین دیگر گزارش فارس را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: همچنین خودرو سایپا 111 در خبری که خبرگزاری فارس به نقل از رئیس شورای رقابت درج کرده مبالغ سایپا 111 اس ال را 19 میلیون و 918 هزار تومان و سایپا 111 اس ایکس را 20 میلیون و 443 هزار تومان اعلام کرده و حال آنکه در خبر مذکور به اشتباه 24 میلیون تومان بیان شده است. در این خصوص هم باید اشاره کرد که از قیمت مذکور در حدود 30 درصد قیمت، مربوط به هزینههایی است که ربطی به خودروساز ندارد و این هزینهها شامل عوارض، شمارهگذاری، بیمه و ارزش افزوده میباشد. یعنی مبلغی که خودروساز بابت این خودرو از مشتری دریافت میکند در حدود 14 میلیون تومان است.
یعنی قیمت این خودرو با نرخ دلار 3100 تومان چیزی در حدود 4520 دلار است که در قیمتهای مطرح شده در این گزارش در رنج پائینی قرار دارد.