عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اعلام این که هر سال نزدیک به 2900 نفر از شهروندان تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، گفت: علاوه بر این، آلودگی هوا هزینههای سنگین درمانی را بر مردم این کلانشهر تحمیل میکند و از این رو مسئولان باید معضل آلودگی هوا را جدی بگیرند.
مهرداد لاهوتی افزود: در این میان، هر نهاد نسخه خاص خود را در خصوص آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامت مردم میپیچد اما واقعیت این است که بالغ بر 80 درصد از آلودگی هوای تهران به دلیل وجود و فعالیت انبوه وسایل نقلیه غیر استاندارد است.
وی با تأکید بر این که اگر دولتها به تکالیف قانونی خود در برنامههای توسعه عمل میکردند، هم اکنون آلودگی هوای تهران به مراتب کمتر بود، اعلام کرد: قانون برنامه چهارم، دولت را مکلف کرده 75 درصد از جابهجاییهای تهران با وسایل نقلیه عمومی صورت گیرد اما این قانون ایدهآل تا کنون محقق نشده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که بر این اساس، قرار بود تنها 25 درصد مردم تهران از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنند، اظهار کرد: این در حالی است که هم اینک نیمی از مردم این کلانشهر از وسیله نقلیه شخصی استفاده میکنند که همین موضوع و نیز استاندارد نبودن این خودروها موجب آلودگی هوای تهران شده است.
لاهوتی با بیان این که همچنین قرار بود خودروهای داخلی تا پایان برنامه چهارم، استاندارد یورو 4 را اخذ کرده و حتی در برنامه ششم به سمت استاندارد یورو 5 حرکت کنند، تصریح کرد: با وجود این که برنامه پنجم در حال اتمام است اما هنوز استاندارد یورو 4 نیز اجرایی نشده و همچنان استاندارد یورو 2 در حال اجراست.
وی در پایان با تأکید بر این که در صورت اجرای استاندارد یورو 4 و خروج خودروهای فرسوده، آلودگی هوای تهران بهبود پیدا میکند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مورد خروج خودروهای فرسوده تدبیر لازم صورت نگرفته و عزم جدی وجود ندارد و به عنوان نمونه، در خصوص خروج پیکان از ناوگان حمل و نقل شهری با وجود تولید انبوه گازهای آلاینده، همچنان تعلل میشود.
منبع: خبرخودرو