عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: نتایج ارائه شده در کمیسیون حمل و نقل حاکی است برخی خودروها که هیچ گونه آلودگی تولید نمی کنند به دلیل اجرای طرح زوج و فرد در محدوده این طرح امکان تردد ندارند. این در حالی است که این موضوع مانع اجرای صحیح و کامل عدالت اجتماعی نیز می شود.
ابوالفضل قناعتی درباره اتمام طرح مطالعاتی محدوده کم انتشار آلایندگی در شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار کرد: بررسی ها و نتایج تحقیقات نشان داده است طرح زوج و فرد آن اثر مورد انتظار را در بحث آلودگی هوا ندارد.
به گفته قناعتی در حال حاضر بسیاری از مالکان خودروهای غیرآلاینده، بسته به شماره پلاکشان سه روز در هفته اجازه تردد در محدوده زوج و فرد و مرکز شهر را ندارند اما افراد دیگری همزمان مالک دو خودروی فرسوده با دوپلاک زوج و فرد هستند که آلایندگی آن بر وضعیت هوا تاثیرات مخربی دارد اما درواقع هر روز با یکی از این خودروها امکان تردد در شهر دارند. این بدان معناست که قانون موجود به نحوی ایجاد شده است که در مواردی خودروها در قالب طرح زوج و فرد چندین برابر بیشتر از یک خودروی استاندارد در روز آلودگی تولید می کنند و این موضوعی است که از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نیز مورد توجه قرار گرفته است تا این چرخه معیوب را با طرح محدوده کم انتشار آلایندگی اصلاح کند.
قناعتی افزود: آنچه کمیسیون حمل و نقل در حال بررسی آن است نشان می دهد شاید در طرح زوج و فرد بار ترافیک در شهر تهران تا حدی کنترل و درنهایت کم شود اما متاسفانه آلودگی هوا با اجرای این طرح کنترل نشده است.
وی از ارائه طرحی از سوی شهرداری به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر خبر داد که در آن خودروها در سه دسته قرمز، سفید و زرد طبقه بندی شده اند و در این باره اظهار کرد: پیشنهاد شهرداری آن است که با یک سیستم جدید، اطلاعات همه خودروهای در حال تردد در شهر تهران احصاء شده و در سامانه ای ثبت شود تا با انجام برنامه ریزی ها محدوده تردد خودروها به صورت مکانیزه مورد ارزیابی قرار گیرد .
قناعتی در ادامه گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در این طرح ، همه خودروهای در حال تردد در شهر تهران باید دارای برگه معاینه فنی داشته باشند تا بدین ترتیب خودروهایی که مورد تائید قرار می گیرند کلاس بندی شوند و حتی خودروهای جدید خارجی که وارد می شوند که سوخت مصرفی شان یورو 5 است و یا خودروهایی که هیبریدی هستند در گروه های خاص طبقه بندی می شوند. به طور مثال در شرایط خاص آب و هوایی، خودروهای سبز که خودروهای یورو 5 و هیبریدی را شامل می شوند، در قالب رنگ سبز شناخته می شوند که بر اساس برنامه ای که به سامانه و دوربین ها داده می شود، امکان تردد این خودروها فراهم است. بدین ترتیب به صورت مکانیزه سایر خودروها در محدوده خاص با آلایندگی بالا، جریمه می شوند.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه اجرای این طرح در شهر تهران دو سال زمان می برد، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که هنوز بسیاری از خودروهای در حال تردد در شهر تهران معاینه فنی ندارند و فراهم کردن زمینه اجرای کامل این طرح هم زمان بر است چرا که هم اکنون نظارتی بر داشتن معاینه فنی وجود ندارد و وضعیت نظارت مثل بررسی گواهی نامه است و تنها زمانی که پلیس مدارک یک خودرو را بررسی می کند می تواند موضوع داشتن معاینه فنی را بررسی کند.
وی تصریح کرد: خودروهایی وجود دارند که آلایندگی آنها بسیار بالا هستند و تردد آن به آلودگی هوای شهر آسیب جدی می زند. در این طرح جلوی تردد این خودروهای فرسوده گرفته می شود. دوربین ها در مرحله اول تردد، تخلف مالکان خودرو را ثبت و آنها جریمه می شوند اما در اثر تردد زیاد خودرو به عنوان خودرو ستاره دار مشخص می شود و در نهایت توسط پلیس توقیف می شود.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر آمار دقیقی از خودروهای فرسوده شخصی در حال تردد در شهر تهران نداریم و تنها آمار مشخص از تاکسی ها وجود دارد که بر اساس آن، 10هزار تاکسی پیکان و پراید فرسوده در تهران وجود داشته که سه هزار خودرو جایگزین شده و هفت هزار تاکسی باقی مانده اند که باید در این طرح وضعیت این خودروها هم رسیدگی شود.
منبع: خبرخودرو