عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر اظهار داشت: با امضای معاهده کیوتو توجه جهانی به حفاظت از محیط زیست معطوف شد به گونه ای که در شرایط فعلی مدیریت زیست شهری به منافع اقتصادی رجحان دارد.
دکتر بطائی اذعان داشت: عموم خودروهای برقی و هیبرید با نرخی افزون بر قیمت اتومبیل های معمولی به بازار عرضه می شوند. در واقع خودروهای برقی 20 درصد و خودروهای هیبرید حدود 40 درصد گران تر از مدل های معمولی همان خودروها معامله می شوند. اما باید توجه داشت که کاهش مصرف چشمگیر سوخت ظرف مدت کوتاهی این اختلاف قیمت را جبران خواهد کرد. در این خصوص می توان به میزان مصرف خودروی تویوتا کمری معمولی با 7 لیتر مصرف و مدل هیبریدی این خودرو با 4 لیتر مصرف اشاره کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: موضوع قابل بحث دیگر در این زمینه کنترل آلودگی هوای کلان شهر ها است که می بایست در رده ای بالاتر از مدیریت مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در تابع هدفی که برای طراحی این قبیل خودروها در نظر می گیرند بیش از هر چیز به به مسئله محیط زیست پرداخته می شود که برای پژوهشگران این حوزه بسیار حائز اهمیت است.
وی کاهش تعرفه های واردات خودروهای هیبرید از سوی دولت را اقدامی بسیار به جا و تاثیر گذار دانست و گفت: یکی از حمایت های اثر بخش دولت کاهش تعرفه واردات این قبیل خودروها است که تا مرحله حذف تعرفه ها نیز جای پیشرفت دارد چراکه این امر تفاوت قیمت خودروهای هیبرید و معمولی را تا حدودی جبران می کند. همچنین اخباری مبنی بر مجوز عبور و مرور خودروهای هیبریدی در محدوده های طرح ترافیک به گوش میرسد که به نوبه خود گامی تاثیر گذار در استقبال متقاضیان از این خودروها محسوب می گردد.
دکتر بطائی در ادامه اظهار داشت: در بخش تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی و به طور کلی در حمل و نقل درون شهری استفاده از خودروهای برقی مناسب ترین گزینه است. زیرا امکان ایجاد زیرساخت های لازم جهت شارژ خودورهای برقی درون شهری وجود دارد ونکته در خور توجه دیگر آنکه تردد خودروهای برقی کوچکترین آلودگی زیستی به همراه نخواهد داشت.
وی افزود: خودروهای برقی می بایست به صورت تخصصی و منحصرا برای یک شهر با سیکل رانشی خاص طراحی و تولید شود تا بتوانند عملکرد مناسبی در حمل و نقل درون شهری داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر همچنین گفت: هم اکنون طرح خودروهای برقی متناسب با سیکل رانشی شهر تهران توسط پژوهشگران شرکت ایران خودرو در حال بررسی است تا خودروی هماهنگ با شرایط اقلیمی پایتخت طراحی و تولید گردد.
وی افزود: در خصوص خودروهای هیبریدی شایان ذکر است که توان این خودروها برای سیکل های رانشی خارج از شهر نیز پاسخگو خواهد بود اما باید در نظر داشت که خودروهای هیبرید به هر حال تولید الایندگی می کنند. هر چند که این الایندگی در مقایسه با خودروهای بنزین سوز فعلی بسیار ناچیز است اما خودروهای برقی در حمل و نقل درون شهری گزینه مناسب تری محسوب می شود.
وی در پایان از برگزاری مسابقات دانشجویی با موضوع دوچرخه های هیبرید خبر داد و گفت: مسابقه دوچرخه های هیبرید در سطح دانشگاهی برگزار می گردد و امید است شهرداری تهران بستر مناسبی را برای تولید دوچرخه های هیبریدی فراهم آورد تا در آینده ای نزدیک کاهش روز افزون آلودگی هوا و بهبود شرایط زیست شهری را شاهد باشیم.