یک کارشناس صنعت خودرو گفت : با توجه به توافقات اخیر و لغو تحریم ها ، پیش بینی می شود به تدریج نرخ ارز کاهش یافته و این امر موجب بازار گرم تولیدات خارجی و افت قیمت در بازار خودروهای داخلی شود.
احمدیان افزود : البته خودروسازان با توجه به توافقات اخیر می تواند با کشورهای مطرح در عرصه خودروسازی همکاری مشترک در تولید نمایند تا بتوانند سهم بالایی از بازار داخل و خارج را جذب نموده و از وضعیت و شرایط رکودی که حاکم بر بازار خودرو گردیده رها شوند.
وی تصریح کرد : قطعا توافقات اخیر می تواند بر کلیه صنایع من جمله صنعت خودرو تاثیر گذاشته و زمینه و بستر مناسبی را به لحاظ کمی و کیفی و حتی قیمتی در این صنایع فراهم نماید.
وی در ادامه با اشاره به توسعه همکاری ها پس از لغو تحریم ها در صنعت خودرو خاطر نشان کرد : البته هر گونه عدم ارائه دانش و تکنولوژی تولید در جریان همکاری با شرکتهای بزرگ ، به نوعی قراردادن بازار این در اختیار محصولات خارجی ، بدون هیچ گونه مزیت برای صنعت و تولید ایران است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت : البته هر گونه توسعه همکاری با شرکتهای خارجی باید برای تولید خودرو در داخل باشد و نباید بازار ایران به راحتی در اختیار خودروهابی خارجی قرار گیرد.
احمدیان تاکید کرد : البته با لغو تحریم ها و ایجاد بستر مناسب برای همکاری با خودروسازان خارجی به نظر نمی رسد به این زودی ها مشکلات خودروسازی در ایران برطرف شود چرا که ضرورت دارد تا به دنبال این شرایط مشکلات مدیریتی و مالی در این صنعت و همچنین سود تسهیلات بانکی برای عرضه به بخش تولید نیز حل شود تا سرمایه های بیشتری به سمت تولید سرازیر شوند.
وی افزود : با لغو تحریم ها خودروسازان باید از تجربه همکاری با برخی از شرکت های خارجی استفاده کرده و مجددا اشتباهات قبلی را در همکاری ها تکرار نکند.
به گفته وی هر گونه تعامل با خودروسازان معتبر دنیا و جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو ایران گامی مهم در راستای تقویت تولید و حمایت و کمک به خودروسازان داخلی است.
وی همچنین سرمایه گذاری را گام بعدی برای ایجاد بهره وری در صنعت خودرو اعلام کرد و اظهار داشت : طبعا در شرایطی که هیچ یک از شرایط برای رشد بهره وری در صنعت خودرو فراهم نشده است و بسیاری از دستگاهها نسبت به قیمت گذاری خودرو وارد شده اند قطعا بهره وری نیز در صنعت خودرو رخ نخواهد داد.
منبع: خبرخودرو