مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در خصوص اجرای طرح سهمیه بندی سوخت دیزلی بر اساس پیمایش اظهار داشت: متاسفانه در ناوگان حمل و نقل دیزلی اصراف و سوء مصرف جدی سوخت از سوی فعالان این حوزه نگرانی هایی را برای مسئولین بوجود آورد و متعاقبا بحث سهمیه بندی سوخت دیزل بر اساس پیمایش مطرح شد. به جرات می توان گفت با اعمال سهمیه ها بر اساس پیمایش مصرف سوخت دیزل به میزان نصف کاهش خواهد یافت.
دکتر امیر جعفرپور اذعان داشت: با اجرای طرح تک نرخی بنزین طرح سهمیه بندی سوخت بر اساس پیمایش برای خودروهای دیزلی در مدت کوتاهی برنامه ریزی و ساماندهی شد. پیش بینی می گردد اجرای طرح پیمایش در حمل و نقل درون شهری تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.
وی با اشاره به معضلات کنونی خودروهای دیزلی حمل و نقل عمومی درون شهری تصریح کرد: فعالیت گردشی اتوبوس های حمل و نقل عمومی و بعضا کار نکردن برخی رانندگان خطوط اتلاف سوخت را به همراه خواهد و در این میان افزایش مصرف ناشی از عدم رسیدگی فنی به خودروها و انجام تعمیرات به موقع را نمی توان نادیده گرفت.
وی در ادامه گفت: البته در این خصوص مسئله انتخاب خودرو توسط رانندگان نیز مطرح است. چراکه به منظور پرداخت بهای کمتر برخی از رانندگان به خرید خودروهای پر مصرف روی می آورند که مجموع این عوامل نا بسامانی های فعلی را در حوزه خودروهای دیزلی درون شهری بوجود آورده است.
وی اظهار امیدواری کرد: پیرو اجرای طرح سهمیه بندی پیمایشی دستور العمل های مرتبط نیز اعمال خواهد شد و انتظار می رود مشکلاتی از قبیل تردد خارج از خطوط خودروهای حمل و نقل عمومی و بیکاری برخی خودروهای ناوگان در ازای اجرای طرح از میان برداشته شود چراکه میزان سوخت خودروها بر اساس میزان مسافتی که طی خواهند کرد در نظر گرفته می شود و با تحت تاثیر قرار دادن درآمد افراد به افزایش بهره وری کمک خواهد کرد.
وی افزود: نظر به اینکه در سال های اخیر عملکرد مناسبی جهت توسعه و نوسازی ناوگان صورت نگرفته است امیدواریم با اجرای طرح بخشی از مشکلات ناوگان حمل و نقل درون شهری برطرف گردد و شاهد افزایش ظرفیت ناوگان و کاهش معضلات این حوزه باشیم.
مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در رابطه با هزینه های زیرساختی اجرای طرح پیمایشی خودروهای دیزلی اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته برای هر دستگاه خودرو هزینه ای بالغ بر 500 هزار الی 1میلیون تومان پیش بینی شده است و استدلال کارشناسان در خصوص بازخورد اجرای طرح حاکی از آن است که در ماه های اول اجرای طرح شاهد بازگشت هزینه های زیرساختی خواهیم بود.
وی همچنین گفت: در مصوبه اجرایی طرح وزارت نفت متعهد به پرداخت 75 درصد هزینه ها شناخته می شود اما به دلیل اینکه اطمینان خاطری در خصوص واگذاری عملیات اجرایی و پراخت هزینه واقعی در قبال نصب تجهیزات خودرو ها به بخش خصوصی وجود ندارد مسئولیت اجرای طرح از سوی وزارت کشور به شهرداری تهران سپرده شد به طوری که پس از تکمیل پروژه شهرداری با ارائه اسناد مبتنی بر هزینه ها مبلغ تحقق یافته را از وزارت نفت مطالبه می نماید.
دکتر امیر جعفرپور در پایان گفت: بدیهی است که در ابتدا کار با احتیاط پیش خواهد رفت اما به تدریج با اتمام سوخت پایه و افزایش درخواست ها برای سوخت عملکردی، افرادی که فعالیت و تردد بیشتری دارند مسلما سود بیشتری خواهند برد و کسانی که می خواهند از محل تفاوت قیمت سوخت به سود جویی بپردازند و از ظرفیت خودروهای ناوگان به منظور خدمات رسانی مناسب بهره نمی گیرند متضرر خواهند شد.
منبع: خبرخودرو