«مجله ماشین» - پس از نهایی شدن توافق بزرگ هسته ای بین ایران و 1+5، حالا با بازشدن درهای کشور به سوی بازارهای جهانی خبراز ورود برندهای بزرگ خودروسازی به کشور برای همکاری و مشارکت با خودروسازان کشورمان جهت تولید خودرو درتیراژ بالا به گوش می رسد.
اما مصرف کننده نیز باتوجه به خیلی عظیم محصولات چینی درکشور از خود درخصوص تحقق یافتن این مهم و تاثیرآن بربازارخودرومی پرسد.
دراین خصوص مسیح فرزانه کارشناس صنعت و بازارخودرو درپاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین» می گوید : حضور مرسدس بنز جهت تولید خودرو درکشور به حدود سال های 84تا 85 برمیگردد که همراه با احداث خط مونتاژ تاپ خودرودر ایران خودرو برای تولید E کلاس سواری بود که پس از مدتی کاملا متوقف شد.
فولکس واگن نیز در مقاطعی بصورت مستقیم در سالهای گذشته با کرمان خودروهمکاری داشت که پس از شدت گرفتن تحریمها هر دو بدلیل محدودیتهای موجود ، خروج از بازارکشوررا ترجیح دادند. اما با ورود سه روزه هیئت عالی رتبه اقتصادی-تجاری کشور آلمان در روز گذشته که درراس آن وزیر اقتصاد آلمان آقای " سیگمار گابریل " و سپس نمایندگان شرکتهایی چون دایملر ، فولکس واگن +اشکودا، زیمنس ، GIZ ،Linde ، BASF حضور دارند مذاکراتی شکل گرفته که صحبتهای اولیه آن از 1 سال گذشته آغاز شد. اگر به حضور دو خودروسازان بزرگ بین المللی یعنی دایملر و فولکس واگن اشاره کنم باید گفت مسئولین هردو چندی پیش در گفتگو با شبکه بلومبرگ از بررسی کردن بازارایران برای حضور بلند مدت درآن خبرداده بودند.یعنی دقیقا هردو برند صرفا بدنبال واردات محدود خودرو بصورت CBU یا همان ماشین کامل نیستند و علاقمندند با ایجاد خطوط مونتاژ برای دردست گرفتن بازار حدودا نیم میلیون دستگاهی فرانسوی ها در کشور با آنها شدیدا رقابت کنند. البته اگرچه از بعد کیفیت و مهندسی خودروهای آلمانی در سطح بالاتری از محصولات فرانسوی قراردارند اما بدلیل قیمت اقتصادی و پایین تر خودروهای فرانسوی همیشه از یک امتیاز مطمئن تری برای جذب مشتری در بازاربرخوردار بوده اند.درطی 8 سال گذشته و با شدید شدن تحریمها نیز حجم تجارت کشورمان با آلمان از حدود 4.4 میلیارد یورو به 1.8 میلیارد یورو درسال 2013 کاهش و سپس درسال 2014 به 2.4 میلیارد یورو ارتقاء یافت که بیشترین سود در زمینه خودرو و صنایع وابسته ، بدلیل غیبت آلمانها نصیب چینیها شد.این درحالی است که اتحادیه صنایع آلمان معتقد است این پتانسیل تا مرز 10 میلیارد یورو درسال نیزوجود دارد.
وی درادامه می گوید : خودروسازان کشورمان اگر هدف گزاریشان بلند مدت و در مباحثی چون آموزش نیروهای متخصص و بومی کشور ، انتقال تکنولوژی روز دنیا ،جلب نظر مصرف کنندگان ،افزایش کیفیت ، افزایش تیراژ و سپس صادرات خودرو با کیفیت به کشورهای همسایه باشد قاعدتا مطمئن ترین و بهترین شرکای آنها خودروسازان آلمانی خواهند بود. اما باید توجه کرد چینی ها در طی 8 سال گذشته با قراردادهای بلند مدتی که با خودروسازان داخلی به امضاء رسانده اند در حال مستحکم کردن جای پای خود در بازارهستندو از طرفی فرانسویها نیزبا هدف گزاری بلند مدت قصد دارند در بازار خاورمیانه-آفریقا تا سال 2025 به مرز فروش سالیانه یک میلیون دستگاه خودرو برسند و همین دو مانع عملا می توانند حضور پررنگ خودروسازان آلمانی درکشور را تهدید کند.از طرفی خودروسازان فرانسوی در طی یک دهه گذشته موفق به محکم کردن شرایط حضور خود درپروژه های مشارکتی با خودروسازان داخلی شده اند ، اگرچه در خلف وعده و عمل نکردن به تعداتشان نیز ید طولایی دارند.
فرزانه در پایان می افزاید: حضورقوی و پرنگ آلمانها در بازارخودرویی کشوردر بلند مدت سبب افزایش کیفیت خودروها طبیعتا شاهد ایجاد رقابت بین آنها و فرانوسیها و سپس افزایش چنددرصدی قیمت خودروهای مونتاژ و تولید شده داخلی باشیم.این امربه نوبه خود می تواند بازارخودروهای وارداتی رانیز تحت الشعاع قرار داده وبه آن رونق بخشیده تا ازرکورد حاکم برآن خارج شده و البته درطولانی مدت ایران را( همانند هند و ترکیه) به پایلوتی برای صادرات خودرو به منطقه مبدل کند که سبب افزایش اشتغال زایی و ورود ارز به کشور جهت رونق بخشیدن به چرخه اقتصاد ملی می گردد.از طرفی باید به این موضوع نیز توجه داشت که برای رفع تمام و کمال تحریمهای کشور و حضورصنایع مولد اقتصادی بزرگ دنیا باید تا پایان مهلت 60 روزه کنگره آمریکا و سپس قطعنامه نهایی شورای امنیت سازمان ملل منتظر ماند.