رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بازنگری طرح زوج و فرد اظهار داشت: این طرح در تمام کلان شهرهای بزرگ در حال اجراست و با توجه به جمعیت تهران اجرای این طرح به تنهایی نمی تواند باعث کاهش ترافیک شود.
محمد حقانی افزود: در عین حال طرح محدوده کم انتشار آلاینده که چندی است در شهرداری تهران تدوین شده، در شورای عالی هماهنگی و شورای ترافیک بررسی شد و مورد استقبال قرار گرفت و بر اساس این طرح نباید خودروهایی که آلایندگی بالایی تولید می کنند و وسایل نقلیه که از استاندارد های بالایی برخوردار هستند به طور یکسان وارد معابر شوند.
وی در ادامه گفت: طرح های زوج و فرد و منطقه کم انتشار می توانند عواملی برای کاهش آلودگی هوا باشند ولی صد در صد باعث کاهش آلودگی هوا نخواهند بود زیرا 70 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به آلاینده های متحرک خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت ها با خروج گازهای فسیلی و بنزین و گازوئیل از آنها است و 30 درصد دیگر به آلاینده های غیر متحرک در منازل مانند وسایل گرمایشی و سرمایشی است.
این مقام مسئول تصریح کرد: برای کاهش 70 درصد آلاینده های متحرک درون شهری می توان به راه کارهایی مانند استفاده از بنزین استاندارد یورو 4 که از اسفند ماه سال 92 در تهران توزیع شد، اجرای طرح استاندارد سازی خودرو ها که در این باره وزارت صنعت و معدن در حال پیگیری امور است و کاهش تردد خودروهای تک سرنشین برای روان شدن ترافیک درون شهری است اشاره کرد که این امر در صورت برنامه ریزی های سازمان حمل و نقل عمران و ترافیک در راستای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، ریلی و مترو میسر می شود.
وی افزود: باید نیمی از بودجه شهرداری تهران به توسعه مترو اختصاص یابد زیرا افزایش خطوط حمل و نقل عمومی ریلی و مترو از 200 کیلومتر کنونی به بالای 1000 کیلومتر راه کاری است برای جذب و استفاده بیشتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی که این عاملی در جهت کاهش ترافیک درون شهری است.
وی در پایان گفت: در حال حاضر حدود 3 میلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد ، این موتور ها حدود 8 برابر خودروی معمولی باعث آلایندگی هوا می گردند در نتیجه باید آن ها را از سوخت بنزینی به حالت برقی تغییر داد.
منبع: خبرخودرو