رییس پژوهشگاه استاندارد درباره نتایج بررسی کیفیت بنزین در شش ماهه دوم سال 1393 گفت: به طور عام میتوان گفت که مردم نگران کیفیت بنزین نباشند.
جهانبخش سنجابی امروز - شنبه - در نشست خبری با بیان اینکه در بررسی برخی کالاهای استراتژیک مثل بنزین آزمونگر، نمونهبردار و تحلیلگر با هم در ارتباط نیستند، اظهار کرد: این کار باعث میشود امکان تبانی احتمالی وجود نداشته باشد.
وی افزود: ما نتایج آزمایشها را بدون اینکه بدانیم مربوط به کدام مورد است، در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار میدهیم و بررسی دادهها به عهده این سازمان است.
به گفته سنجابی بر اساس نتایج کلی از آزمایشها به طور عام میتوان گفت که مردم نگران کیفیت بنزین نباشند.
پراید برای تردد در خارج از شهر طراحی نشده است
وی همچنین با بیان اینکه برخی از خودروها مثل پراید برای تردد در نقاط شهری طراحی شدهاند، گفت: این خودروها در کشورهای اروپایی اجازه ورود به معابر جادهای و خارج از شهر را ندارند که برخی از محصولات تولیدی داخل مثل پراید از جمله این خودروهاست.
رییس پژوهشگاه استاندارد با بیان اینکه مردم در استفاده از خودرو به این نکات توجه نمیکنند، اظهار کرد: باید در کشور در این زمینه فرهنگسازی شود و یکبار برای همیشه تصمیم جدی بگیریم و از خروج اینگونه خودروها از محدوده شهری توسط راهنمایی و رانندگی جلوگیری شود.
به گفته سنجابی در حال حاضر بسیاری از خودروهای طراحی شده برای داخل شهر در خارج از شهر نیز در حال تردد هستند که عامل بسیاری از تصادفهای جادهای همین موضوع است.
وی با بیان این که بخش دوم مشکلات خودرویی به فرآیند استانداردهای تولید بر میگردد، گفت: در حال حاضر خودروسازها در رعایت استانداردهای اجباری جدی هستند، اما نکته مهم این است که یک خودرو از حدود 6000 قطعه و بیش از 300 فرآیند تولیدی ساخته میشود، در حالی که تنها 52 مورد از اینها مشمول استاندارد اجباری است.
رییس پژوهشگاه استاندارد با بیان اینکه استاندارد اجباری خودرو با آنچه از نظر کیفیت استاندارد مورد نیاز است تفاوت دارد، افزود: استانداردهای اجباری نه به حد مورد نیاز در مقررات فنی برای تولید خودرو هستند و نه رضایت مردم از کیفیت تولیدات را سبب میشوند.
خودروهای سنگین باید دارای حفاظ باشند
وی در ادامه با اشاره به قانون تصویب شده برای تردد خودروهای سنگین در معابر جادهای در اواخر سال گذشته اظهار کرد: خودروهای سنگین برای عبور از جادهها باید دارای گارد یا حفاظ باشند، چرا که همواره یکی از دلایل مرگومیر در تصادفات خودروهای سبک و سنگین رفتن خودروی سبک به زیر خودروی سنگین بوده است.
سنجابی ادامه داد: استفاده از گارد یا حفاظ براساس استانداردهای سازمان ملی استاندارد طراحی شده است که از این موضوع جلوگیری میکند و میتواند راهکاری برای کاهش مرگومیر ناشی از این تصادفات باشد.
رییس پژوهشگاه استاندارد همچنین با بیان اینکه از ابتدای سال 1393 کار بازرسی مخازن سی ان جی خودروها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در سال جاری نیز پروژهای در پژوهشگاه استاندارد با بودجهای نزدیک به یک میلیارد تومان به بررسی وضعیت کیفیت مخازن سوخت خواهد پرداخت.
وی افزود: گزارش اولیه بررسی مخازن سوخت به صورت محرمانه به دولت ارائه شده و گزارش نهایی آن قرار است تا بهمنماه سال جاری به اطلاع عموم برسد.
به گفته سنجابی وضعیت مخازن سی ان جی نیاز به نظارت بیشتر در نحوه واردات، نصب و بازدیدهای دورهای دارد.
منبع: ایسنا