عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به اهمیت صنعت قطعه سازی به عنوان صنعتی استراتژیک ، اظهار داشت : هر چند رعایت کیفیت و کسب رضایت مشتری در همه صنایع باید رعایت شود اما صنعت قطعه سازی به جهت استراتژیک بودن این مساله اهمیت بیشتری دارد و باید به هر طریق نیاز خودروسازان را با استاندارد و کیفیت تعریف شده تامین نمایند.
رضا رضایی افزود : بهبود در روند فعالیت قطعه سازان موجب افزایش تولید در این بخش از صنعت شده است در حالی که افزایش کیفیت به جهت تاثیر تحریم ها در اختیار خودروساز و قطعه ساز نیست بنابراین تاکنون تغییرات جدی به لحاظ کیفیت و تکنولوژی در این بخش از صنعت صورت نگرفته است.
وی در ادامه به تاثیر برخی موانع و مشکلات بر کیفیت تولید پرداخت و خاطر نشان کرد : هر چند برخی مشکلات بر کیفیت تولیدات داخلی اثر گذار است اما اغلب قطعه سازان در تلاشند تا کلیه استانداردها را رعایت کنند .
وی با اشاره به تاثیر مشکلات مالی بر کیفیت قطعات اظهار داشت : البته اکثر قطعه سازان برای اینکه قیمت تمام شده را پایین بیاورد کیفیت را زیر سوال نمی برند اما با افزایش مشکلات این موضوع دور از انتظار نخواهد بود.
وی افزود : در صورتی که دولت بر روی قیمت تمام شده خودرو تجدید نظری نکند تا خودروساز نیز نتواند قیمت تمام شده قطعه سازان را پرداخت کنند مسلما ادامه فعالیت برای قطعه سازان میسر نخواهد بود.
وی اظهار داشت : امروز به دلیل اینکه قیمت تمام شده تولید بیشتر از قیمت عرضه است طبعا این مشکلات وجود دارد که انتظار می رود دولت به این مساله توجه ویژه نماید .
این فعال صنعت قطعه سازی کشور در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر قطعه سازان در مضیقه مالی به سر می برند، گفت : با وجود مشکلات مالی و محدویت جدی قطعه سازان دست از تلاش و فعالیت برنداشته و برای پاسخ گویی به تعهدات خود و مشتریان ادامه راه را به سختی به پیش می برند.
رضایی تصریح کرد : در صورتی که به این مشکلات توجه نشود آینده روشنی را برای صنعت خودرو به خصوص قطعه سازی کشور نمی توان پیش بینی نمود.
وی در ادامه با توجه به فضای نامناسب کسب و کار کشور به جهت اعمال تحریم ها گفت : با وجود اعمال تحریم ها و محدودیت های موجود و از سویی حمایت مسئولان و تلاش مدیران شرکتهای خودروساز و قطعه ساز تولید خودرو در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.
وی تصریح کرد : به هر میزان قطعه ساز توان تولید قطعات با کیفیت را داشته باشد خودروهای تولیدی نیز کیفیت بالای تری خواهند داشت.
وی با اشاره اینکه امروز یکی از فاکتورها و دغدغه های اصلی در بنگاههای اقتصادی نقدینگی است خاطر نشان کرد : هنگامی که بنگاهی با مشکل نقدینگی مواجه می شود به هر میزان مدیریت بنگاه نیز توانمند باشند تنها می تواند درصدی از مشکلات را حل کند در حالی که مشکلات نقدینگی امروز بیش از قدرت مدیران بنگاههاست.
وی در پایان یاد آورشد : تا هنگامی که مشکل نقدینگی قطعه سازان حل نشود صنعت قطعه سازی کشور به سرانجام مطلوبی دست نخواهد یافت.
منبع: خبرخودرو