رئیس انجمن جایگاه داران بنزین کشور در رابطه با آمار مصرف بنزین در ماه های اخیر اذعان داشت: آمار مصرف بنزین از ابتدای خرداد ماه امسال به نسبت اردیبهشت ماه بیانگر افزایش 3 تا 5 درصدی است که این افزایش مصرف را می توان به حذف سهمیه های حمل و نقل عمومی و حجوم این قشر به جایگاه ها مرتبط دانست.
بیژن حاج محمد رضا در پاسخ به اینکه آیا سیاست های تبعیض قیمتی برای پر مصرف ها راهکار مناسبی بود اظهار داشت: 6 ماه بعد از سهمیه بندی و ورود کارت های هوشمند سوخت به شبکه توزیع، خودروهای پر مصرف از چرخه دریافت بنزین سهمیه ای حذف شد و اعلام گردید که به خودروهای ایرانی بالای 2000 سی سی، خودروهای خارجی بالای 1200 سی سی و مضافا خودروهای دولتی سهمیه ای تعلق نخواهد گرفت که البته در این میان برای دارندگان خودروهای روز عدم استفاده از بنزین سهمیه ای مسئله چندان مهمی تلقی نمی گردد.
وی در ادامه گفت: نظر به آمار مصرف بنزین، در خودروهای سواری نیز تغییرات چندانی در مصرف مشاهده نمی شود اما سوختگیری آزاد برای خودروهای دولتی طی این سال ها تا حدودی کاهش مصرف در این حوزه را به دنبال داشته است.
وی در خصوص طرح احداث جایگاه های تک تلمبه ای تاکید کرد: طرح احداث جایگاه های تک تلمبه ای بنزین غیر قابل اجراست چرا که اساسا طرح این جایگاه ها به منظور راه اندازی در مناطق بومی و خیابان های فرعی در نظر گرفته شده است در حالی که بدیهی است امکان ورود تانکرهای سوخت رسانی به این جایگاه ها عملا وجود نخواهد داشت.
وی افزود: در خصوص جایگاه های تک پمپی عرضه گاز به دلیل انتقال فرآورده از طریق لوله کشی امکان احداث جایگاه در مناطق مختلف وجود دارد و از این لحاظ مشکلی بروز نخواهد کرد اما با در نظر گرفتن خطرات احتمالی که همواره جایگاه ها و حاشیه آن ها را تهدید می کند احداث مینی جایگاه ها در نزدیکی مناطق مسکونی غیر منطقی و بی پایه تلقی می گردد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: با خروج خودروهای فرسوده فعلی از حمل و نقل شهری تعداد خودروهای گازسوز به حدی نیست که نیاز به احداث جایگاه های تک تلمبه ای محسوس باشد و ضمنا گاز سی ان جی را نمی توان با رضایتمندی کامل به عنوان سوخت پاک معرفی نمود ازین رو انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور گاز ان پی جی با آلایندگی به مراتب کمتر به عنوان سوخت جایگزین مطرح گردد.
منبع: خبرخودرو