معمولاً هر گاه تولید یک محصول بالا میرود، نرخ فروش آن پایین میآید، اما درباره «خودرو»، این «خواست مردم» تحقق نیافت.
در طی فروردین ماه گذشته، روزی دو هزار دستگاه خودروی سواری (فقط در یکی از کارخانههای کشورمان) تولید شده است؛ براساس تازهترین آمار رسمی تولید انواع خودرو در فروردین امسال با رشد 7/72 درصدی از 23 هزار و 473 دستگاه در فروردین 1392 به 40 هزار و 531 دستگاه رسیده است. در این مدت تولید انواع خودروهای سواری نیز با رشد 2/69 درصدی از 20 هزار و 641 دستگاه در فروردین 1392 به 34 هزار و 923 دستگاه یافت. فروردین امسال تولید انواع وانت با رشد 9/106 درصدی از 2606 دستگاه در فروردین 1392 به 5393 دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افزایش 3 درصدی از 203 دستگاه در فروردین 1392 به 209 دستگاه در فروردین 1393 افزایش یافته است.
در همین حال واردات خودروی سواری به کشور در فروردین 1393 نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر تعداد و ارزش به ترتیب 35/348 و 79/344 درصد افزایش نشان میدهد. میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی فروردین 1393 مبلغ 22 هزار و 682 دلار بود که نسبت به سال گذشته با کاهش 8/0 درصدی مواجه شده است.
به قرار اطلاع ماشینهای تولید داخل جهت قیمتگذاری از سوی «شورای سیاستگذاری قیمت»، در طی دو ماه اخیر، به فروش نمیرسید و این امر موجب افزایش قیمتها (بین 3 تا 5 میلیون تومان در بازار آزاد، بازارا دلالی!) شده بود؛ با توجه به اینکه برخی از تحریمها برداشته شده و «قطعات خودرو» با نرخ مبادلهای وارد کشور میشود مردم انتظار دارند، قیمتها کاهش یابد.
از سوی دیگر مسؤولان کارخانههای تولید داخل، مشکلات مالی خاص خود را دارند و عنوان میکنند «نرخ برق بالا رفته، مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته، حقوق کارگران و پرسنل مربوط 25 درصد بالا رفته است» و ایشان نیز مجبورند نرخ فروش اتومبیل را نیز بالا ببرند، البته عدم عرضه به موقع تولیدات و کمبود آن در بازار، خود به خود موجب افزایش قیمتها میشود.
یکی از فروشندگان ماشین میگوید: «وقتی قیمت همه اجناس و خدمات بالا میرود، ماشین هم تابعی از این تصمیمات و عملکرد است».
نرخ آب، برق، گاز، عوارض بزرگراه، جریمه ماشینها، مالیات ارزش افزوده، حملونقل و تاکسیرانی، بیمه شخص ثالث، بنزین، گازوئیل، تلفن ثابت و سیّار و. . . تا 80 درصد بالا رفته است. شما چگونه انتظار دارید نرخ فروش اتومبیل بالا نرود؟
معاون امور صنایع وزیر صنعت و معدن و تجارت درباره فروش خودرو گفت: دستور فروش خودرو به علت نیاز به بازنگری در شورای سیاستگذاری قیمت، هنوز به خودروسازان ابلاغ نشده است. این در حالی است که کمبود عرضه خودرو یکی از دلایل رشد قیمت خودرو در هفتههای اخیر ارزیابی میشود. ایشان در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: همچنین پیش فروشها و زمان آن، نحوه تحویل و شرایط اجرا نشدن عقد قرارداد بازنگری میشود.
* درباره نرخ کرایه وسایط نقلیه عمومی (تاکسی، اتوبوس، مترو، باربری، کامیون و . . .) باید اضافه کنیم که قرار بود 25 درصد نرخ کرایهها بالا رود اما کمتر به این قرار و مدار توجه میشود؛ برخی از رانندگان تاکسی به علت نبودن پول خرد، کرایه بیشتری طلب میکنند، مسافربرهای شخصی که حساب و کتاب جداگانهای دارند. اتوبوسهای حمل مسافر و بار هم کار خودشان را میکنند! برای حمل مجلات بالغ بر 30 درصد هزینههای اضافی میگیرند. خب آنها هم استدلال میکنند: بهای گوشت، مرغ، برنج و میوه در همین حدود بالا رفته است. اگر از سوی عزیزان ناظر قیمتها، بازرسی بیشتر و دقت لازم مستمر، به عمل آید اینگونه بینظمی در قیمتها برطرف میگردد. راوی میگفت: «برای خرید یخچال، تلویزیون و . . . به فروشگاه بزرگی مراجعه کردم، ایشان از فروش اجناس خودداری کرد، پرسیدم چرا؟ گفت منتظر ثابت شدن نرخها در بازار هستیم. . .»
مشاور خرید و فروش املاک میگفت: «خرید و فروش آپارتمان و منزل راکد است، همه منتظرند تا قیمتها تثبیت گردد» در اینجا لازم است مسؤولان امر، با نظارت بیشتر، تصمیمات عاجلی اتخاذ نمایند.
* واژگونی اتوبوسهای مسافربری و کشتار مردم بیگناه، در شهر و بیابان همچنان ادامه دارد! حالا در شهر بزرگی چون تهران هم شاهد واژگون شدن اتوبوس شرکت واحد هستیم (که 8 نفر از مسافران کشته و تعداد بیشتری مجروح و مصدوم شدند) میگویند جادهها و خیابانها استاندارد نیست، برخی از رانندگان مهارت کافی در کنترل اتوبوس را ندارند و اغلب خوابآلوده هستند، تند میروند، ماشینها، استاندارد نیستند، پلیس راهنمایی، نظارت کافی ندارد. ملاحظه میشود که همه عوامل از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کرده، رفع تکلیف میکنند. نتیجه آتش گرفتن اتوبوسهای «اسکانیا» در بزرگراه قم-تهران و زنده زنده سوختن 44 نفر مسافر آنها به کجا کشید؟ حالا درباره اتوبوس شرکت واحد میگویند: 24 ساعت پس از واژگونی مرگبار اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان، علت این حادثه مشخص شد و پلیس بهعنوان متولی اصلی تشخیص و اعلام علت حوادث رانندگی «راننده» و «شرکت عقاب افشان» را به یک میزان بهعنوان مقصر این حادثه اعلام کرد. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت درباره نتایج نهایی تحقیقات پلیس در خصوص ریشهیابی علت این حادثه گفت: «بیاحتیاطی راننده اتوبوس به علت ناتوانی در کنترل وسیله ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه» و «بیمبالاتی شرکت سازنده اتوبوسهای اسکانیا به خاطر عدم استحکام بدنه و ستونهای طرفین و استفاده نکردن از شیشه و صندلیهای مناسب» دو علت وقوع این حادثه است که هر دو به یک میزان مقصر تشخیص داده شدهاند.
به قرار اطلاع هم اکنون تعداد 5725 دستگاه اتوبوس «اسکانیا» در حال تردد و جابهجایی مسافر در کشور هستند و اینچنین جان گروهی از مردم به خطر میافتد و به زودی گرد فراموشی، روی اخبار مربوط مینشیند!
* با آغاز فصل تابستان و افزایش مسافرتهای مردم، «دلواپسیم» که باز هم از اینگونه وقایع ناگوار رخ دهد، انتظار داریم مسؤولان مربوط با نظارت و دور اندیشی بیشتر، ما را از این «دلواپسی» رها کنند. . . میباید برای حفظ جان و سلامت مردم بیش از این بکوشند.
* درباره «بنزین پاک» وزیر محترم نفت گفت: از این پس «بنزین پاک» یورو4، عرضه خواهد شد و بنزین تولیدی کارخانههای پتروشیمی (که آلودگی دارد) مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. این هم خبر خوشی است که امیدواریم با راهاندازی «پالایشگاه خلیج فارس» و بهرهبرداری از آن، مشکل آلودگی هوا برطرف گردد. انشاءا. . .