عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص حمایت دولت از خودروهای پایه گاز سوز و دوگانه با کاهش نرخ سی ان جی اظهار داشت: انتظار می رود دولت از خودرو هایی با آلایندگی کمتر که با تکنولوژی روز دنیا برابری می کنند حمایت های لازم را به عمل آورد تا علاوه بر کنترل آلودگی هوا، میزان مصرف سوخت به ویژه بنزین به مرور کاهش یابد.
دکتر طالبی اذعان داشت: به طور کلی به منظور کنترل آلودگی ناشی از مصرف سوخت و همچنین کاهش مصرف بنزین استفاده از سوخت سی ان جی به عنوان سوخت جایگزین راهکار مناسبی نیست چرا که مصرف سی ان جی برای خودروها علاوه بر افت شتاب، مشکلات فنی در پی خواهد داشت و عمر مفید خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.
وی همچنین گفت: خودروهای گاز سوز و دوگانه با توجه به تعداد جایگاه های موجود با مشکلات سوختگیری نیز مواجه خواهند بود از این رو با افزایش استقبال از این قبیل خودروها باید با پیامدهای بعدی آن نیز دست و پنجه نرم کنیم.
وی ایجاد فضای استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی را برنامه ای کارآمد در جهت کاهش مصرف سوخت و کنترل آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی پیش می روند چرا که بازدهی این خودروها در زمینه کاهش مصرف سوخت و ایجاد هوای پاک بسیار درخور توجه است.
وی حمایت دولت از خودروسازان داخلی در جهت تولید خودروی پاک را لازم و ضروری عنوان کرد و در ادامه گفت: حمایت دولت از تولید خودروهای هیبریدی منطقی تر به نظر می رسد در شرایطی که این خودروها مطابق با استاندارد های جهانی و در راستای هدف گذاری های صورت گرفته تولید گردند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: البته در مقایسه با میزان آلایندگی بنزین نمی توان از مزیت های سوخت سی ان جی چشم پوشی نمود چرا که به لحاظ آلایندگی در وضعیت بسیار مناسب تری قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: در شرایط کنونی نظر به تعداد قابل ملاحظه خودروهای فرسوده اعم از سواری و یا اتوبوس های حمل و نقل عمومی و جاده ای کشور و همچنین عدم رعایت استاندارد های جهانی در صنعت خودرو سازی کیفیت زندگی در کلان شهر ها به خطر افتاده است و پیش بینی های مطرح شده در این رابطه فارق از اینکه بحث خودرو های هیبریدی مد نظر باشد یا ترقیب به مصرف سوخت پاک می تواند در آینده اتفاقات مطلوبی را به دنبال داشته باشد.
منبع: خبرخودرو