عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت : در حال حاضر 40 درصد از خودروهای سواری در دنیا خودروی دیزلی، انژکتوری است.
روح الله طالبی اظهار داشت : چنانچه در خودروهای دیزلی از کاتالیست مناسب استفاده شود و نوع سوخت دیزلی که به جایگاه های عرضه سوخت داده می شود از نوع گازوئیل مناسب و از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار باشد ، مسلما استفاده از این خودروها کمک خواهد کرد تا آلایندگی هوا کاهش یابد.
وی افزود : خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی طول عمر بیشتری داشته و میزان مصرف سوخت آن ها و همچنین شتاب آن نسبت به خودروهای بنزینی پایین تر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: علت اصلی این که تاکنون خودروهای سواری دیزلی در ایران تولید نشده است نبود زیرساختهای لازم و ساز و کار خودروسازان برای تولید خودروی دیزلی است ضمن اینکه امروز مردم به سمت خرید خودروهایی می روند که دارای قیمت مناسب و شتاب بیشتری باشند که طبعا خودروهای بنزینی از این دست خودروها هستند.
طالبی در خصوص سوخت خودروهای دیزلی افزود: در حال حاضر سوخت دیزلی مناسبی در جایگاه ها وجود ندارد و سوخت نامناسب منجر به افزایش آلایندگی و کاهش عمر قطعات خواهد شد.
وی تصریح کرد: آماری که در کشور های بزرگ دنیا در زمینه استفاده از خودرو وجود دارد نشان می دهد که خودروهای دیزلی از خودروهای گازی وضعیت بهتری دارند و کشورهای اروپایی و بزرگ دنیا به سمت خودروهایی گرایش دارند که مصرف سوخت و آلایندگی آن ها پایین باشد مانند خودروهای الکتریکی و هیبریدی که باعث کاهش آلایندگی می شوند.
وی در خصوص امکان تولید خودروهای دیزلی سبک در کشور خاطرنشان کرد: در این راستا باید زیرساخت های لازم فراهم شود و دولت نیز حمایت کند ضمن اینکه باید مزایا و معایب آن به مشتری گفته شود تا خود تصمیم گیرد البته سازمان محیط زیست نیز باید به وظیفه خود به درستی عمل کند و خودروسازان را مکلف کند تا خودروهایی با آلایندگی پایین تولید نمایند.
منبع: خبرخودرو