رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای داخلی، اظهار داشت: وزیر صنعت گفت از صف خودروهای صفر کیلومتر جلوی نمایندگیها برای تعمیر خجالت می کشم.
علی علیلو در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو اظهار داشت: 46 سال سابقه خودروسازی در ایران کافی است که فعالان این صنعت ضمن ارتقاء کیفیت بتوانند رضایت مشتریان را تا حدی افزایش دهند که رغبتی به خرید خودروهای خارجی نداشته باشند.
وی افزود: متأسفانه در کشور هنوز جاده تست نداریم در صورتی که کشورهای غیر خودرو ساز برای خودروهای وارداتی از این امکانات بهره مند هستند تا از استانداردهای ساخت و طراحی و ایمنی خودروها مطمئن شوند.
علی لو گفت: متأسفانه در یکی از مواردی که در روزهای اخیر به من اطلاع داده شد در قم خودروی صفر کیلومتر بعد از خرید بلافاصله به نمایندگی مراجعه می کند و به وی اعلام می شود که گیربکس آن خراب است و باید از تهران تامین شود،بعد از مدتها قطعه دست دوم از آب در می آید و بجای آن هم قطعه دست دوم نصب می شود، این موارد زیاد است و به راحتی می توان با مراجعه به نمایندگیهای فروش خودروسازان و صف خودروهای صفر کیلومتر مشاهده کرد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: متأسفانه خودروسازان ما دچار خودشیفتگی شدند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند، با این روند نمی توان به رشد کیفی خودروها امیدوار شد، در حالی که وزیر صنعت یک بار گفت از صف خودروهای صفر کیلومتر جلوی نمایندگیها برای تعمیر خجالت می کشم.
وی افزود: خودروسازان خودشان بر فرآیند تولید و طراحی نظارت دارند و طبیعی است که نمره خوبی هم به خودشان بدهند، اما باید نهاد مستقل و خارج از صنعت خودروسازی نظارت و ارزیابی کند.
علی لو گفت: پدیده خودشیفتگی در صنعت خودرو حاکم شده است و ادعا می کنند به آخر خط کیفیت و ساخت رسیده اند و هیچ توجهی هم به مراکز تحقیقات خارج از صنعت خودرو و مراکز دانشگاهی ندارند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: باید دانشگاهها و مراکز تحقیق و توسعه خارج از صنعت خودرو وارد این عرصه شوند و کیفیت را کنترل کنند و به میزان کیفیت محصولات داخلی نمره بدهند.
وی افزود : مشتریان خودرو حق دارند که خودرو ایمن و استاندارد خریداری کنند و خودروسازان هم باید در این عرصه بیشتر تلاش کنند.
علی لو گفت: در مراحل تولید خودرو در خودروسازیهای کشور ردپایی از سازمان استاندارد یا نیروهای استاندارد برای نظارت و کنترل دیده نمی شود که باید این روند اصلاح شود، اگر خودروساز بخواهد بر خود نظارت کند حساسیت لازم را نخواهد داشت اگر چه ایران خودرو در این زمینه اقداماتی کرده است.
وی افزود : البته انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست، بلکه نتایج تحقیق و تفحص در دو سال اخیر و ارتباط با مردم و مشتریان خودروهای داخلی این وضعیت را نشان میدهد، متاسفانه در عرصه کیفیت با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم که انتظار می رود خودروسازان حساسیت لازم را در این عرصه داشته باشند.
ضریب کیفیت خودروها همچنان منفی است
رئیس شورای رقابت نیز با بیان اینکه ایمنی و استاندارد خودرو حساس تر از دیگر کالاهاست و با جان انسانها سرو کار دارد، گفت: در دو سال اخیر ضریب کیفیت خودرو که در قیمت گذاریها تاثیر منفی و مثبت دارد همچنان منفی است، اگر چه روند رو به کاهشی نشان می دهد.
رضا شیوا افزود: از نهادهای مسئول استاندارد و ایمنی خودرو و دستگاههای نظارتی انتظار داریم در این باره حساسیت و دقت لازم را نشان دهند، برای اینکه خودرو بی کیفیت و ناایمن جان انسانها را تهدید می کند و باید مشتریان خودروها از کیفیت آن مطمئن باشند.
وی گفت: شاید کنترل دستگاههای نظارتی در این مورد خیلی دقیق و جدی نیست که موضوع ارتقای کیفیت خودروها به طور ملموس مورد توجه و عمل واقع نمی شود.
رئیس شورای رقابت گفت: در فرمول قیمت گذاری خودروها، ضریب کیفیت اگر مثبت باشد، تأثیر افزایشی در قیمت دارد اما در دو سال اخیر این ضریب که بین منهای 3 تا مثبت 3 قرار دارد، همواره منفی بوده است و کمتر خودرویی داریم که افزایش کیفیت داشته باشد.
تلاش برای رفع نواقص محصولات
مجتبی استاد رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمیکنیم، گفت: به همین خاطر از مشتریان به خاطر مشکلاتی که ممکن است از این لحاظ داشته باشند، عذرخواهی می کنیم.
وی افزود: بارها هم از این بابت از مشتریان عذرخواهی کردهایم، اما همچنان در روند رو به رشد کیفیت و کاهش مشکلات حرکت می کنیم و طرح های ضربتی کوتاه مدت و برنامه های متنوعی در این عرصه اجرا می کنیم که در دو سال اخیر دستاوردهای خوبی داشت.
وی گفت: ما دوشنبه ها با حضور در نمایندگیهای فروش خودرو روند کیفیت محصولات و همچنین مشکلات مشتریان به ویژه در خودروهای صفر کیلومتر را بررسی می کنیم و برای رفع این مسائل هم برنامه داریم.
استاد رحیمی تصریح کرد : ایران خودرو برای استفاده از قطعات و لوازم ساخت محصول فرآیندهای نظارت استاندارد و کیفیت و ایمنی را هم در داخل و هم در خارج اعمال می کند، اما هنوز جاده تست خودرو نداریم و در این زمینه از کشورهای خارجی مانند آلمان استفاده می کنیم.
وی افزود: سطح توقع مشتریان ما بیشتر از کیفیت محصولاتی است که تولید می کنیم و هدف ما این است بتوانیم انتظارات آنها را تأمین کنیم.
استاد رحیمی گفت: البته 60 گروه تولیدی با ما همکاری می کنند و دستورالعمل های استاندارد قطعات خودرو را با جدیت اعمال و پس از اطمینان از کیفیت قطعات از آنها در مراحل بعدی استفاده می کنیم، اگر محصول نهایی مراحل آزمایشی را از لحاظ ایمنی و استاندارد با موفقیت بگذراند، اجازه تولید انبوه و عرضه داده می شود.
وی افزود: البته حتی اگر 100 درصد قطعات هم سالم و استاندارد باشد باز هم ما ادعا نمی کنیم که محصولات 100 درصد کامل است و کیفیت لازم را دارد اما برای ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مشتریان برنامه های متنوعی داریم و بررسی ها نشان می دهد که در یک سال اخیر در برخی محصولات تا 35 درصد هم بهبود طراحی محصولات را داشته ایم و این روند را ادامه خواهیم داد اما به همکاری دولت، مجلس و همه نهادها و مسئولان نیاز داریم.
توقعات مشتریان خودرو پائین است
مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد با بیان اینکه شاخص های ارتقای کیفیت محصولات صنعت خودروسازی روند ملایمی نشان می دهد، گفت: نظرسنجی از مشتریان نشان می دهد که سطح توقعات آنها در مقایسه با معیارهای جهانی خیلی بالا نیست و در سطح پایینی قرار دارد.
اشکان گلپایگانی افزود: البته شاخص های رضایت مشتریان هم روند ملایم رو به افزایش دارد و باید خودروسازان برای تأمین حداکثر رضایت آنها تلاش کنند که برنامه هایی را هم در دست اجرا دارند.
وی گفت: انتظارات بدیهی از خودروسازان این است که محصولات از سلامت، ایمنی و استاندارد مطمئنی برخوردار باشد.
گلپایگانی تصریح کرد: خودروسازان طبق قانون موظفند همه استاندارهای ایمنی روز دنیا و اروپا را که در استانداردهای ملی هم اعمال می شود، رعایت کنند و اگر این استانداردها گذرانده نشود اجازه شماره گذاری داده نمی شود.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران بر استاندارد ایمنی خودروها نظارت دارد و در خودروهای داخلی 32 استاندارد طراحی داریم که اعمال می شود.
منبع: فارس