مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از تصویب لایحه نظارت و کنترل بر برگه معاینه فنی خودروها و برخورد با خودروهای متخلف در تهران در صدو پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: براساس این لایحه ستاد مرکزی باید در مباحثی نظیر تجمیع اطلاعات خودروهای معاینه فنی شده ، همکاری با وزارت کشور در استقرار سامانه ملی، همکاری با پلیس جهت ارتباط سامانه ملی با دیتا بانک پلیس و ایجاد زیرساخت های مرتبط با آن به تکالیف خود عمل کند.
مهندس ولی آذروش اظهار داشت: این لایحه که در 7 ماده و 3 تبصره تنظیم شده ، چهار ماده آن مربوط به اقدامات و راهکارهای اجرایی و سه ماده آن در ارتباط با پیشنهادات کاربردی به مجلس و هیات محترم وزیران در خصوص اصلاح قانون معافیت معاینه فنی، غیرفعال شدن کارت هوشمند سوخت خودروهای فاقد معاینه فنی، اعمال قانون و صدور قبض جریمه به صورت دوره ای برای خودروهای فاقد معاینه فنی توسط نیروی انتظامی می باشد.
وی در ادامه افزود: بر اساس این لایحه پس از استقرار سامانه ملی ، خودروهای فاقد معاینه فنی که در محدوده اضطرار و طرح ترافیک شهر تهران تردد می نمایند به وسیله دوربین های نظارت تصویری و دیگر روش های کنترل مکانیزه با استفاده از سامانه مذکور شناسایی و اطلاعات آن در اختیار نیروی راهنمایی ورانندگی جهت اعمال قانون قرار داده می شود و قبض جریمه نداشتن معاینه فنی به صورت دوره ای برای کلیه خودروهای فاقد معاینه فنی دارای پلاک تهران توسط نیروی راهنمایی و رانندگی صادر خواهد گردید.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص خودروهایی که از مراکز مجاز معاینه فنی و سایر شهر های استان تهران کارت و برچسب معاینه فنی دریافت نموده اند خاطرنشان کرد: همچنین باید این کار به صورت مکانیزه انجام شده و اطلاعات آن به صورت آنلاین در اختیار ستاد معاینه فنی قرار گیرد و در سامانه اطلاعاتی این ستاد درج و به عنوان معاینه فنی معتبر قلمداد می گردد.
آذروش در خصوص همراه نداشتن برگه معاینه فنی گفت: همچنین ستاد معاینه فنی موظف است شرایط تبادل اطلاعات با سامانه پلیس راهور جهت شناسایی خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی است را فراهم نماید و در صورت تردد این دسته از خودروها در مناطق کم انتشار آلایندگی شهر تهران و شناسایی آنان بوسیله دوربین های نظارت قبض جریمه همراه نداشتن برگ معاینه فنی برای کلیه خودروهای توسط نیروی راهنمایی رانندگی صادر خواهد گردید.
وی در خصوص طرح محدوده کم انتشار آلایندگی توسط معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در این طرح خودروهای از لحاظ انتشار آلایندگی به 4 دسته تقسیم شده اندبه طوری در مناطق کم انتشار آلایندگی ، تنها وسایل نقلیه غیر آلاینده مجاز به ورود خواهند بود این طرح کاملا از کشورهای پیشرفته موفق در زمینه کنترل وضعیت آلایندگی همانند آلمان، هلند، سوئد و دانمارک الگو برداری شده و در حال حاضر بالغ بر 225 منطقه کم انتشار آلودگی هوا در 13 کشور اروپایی که معضل آلودگی هوا دارند وجود دارد.
وی در خصوص طرح انتشار آلایندگی افزود: دراین طرح خودروهای براساس تکنولوژی ساخت، تاریخ ساخت، وضعیت داشتن معاینه فنی به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی خواهد شد که شامل: رنگ آبی را خودروها برقی و خودروهای هیبریدی تشکیل میدهند، رنگ سبز را خودروهای تولیدی یا وارداتی از سال 1382 و بعد از آن را شامل می شود، رنگ زرد را خودروهای تولیدی یا وارداتی 1381 و قبل از آن در صورت فرسوده نبودن و داشتن معاینه فنی را تشکیل می دهد و رنگ قرمز را کلیه خودروهای فرسوده یا خودروهای فاقد معاینه فنی تشکیل می دهند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص کنترل وضعیت آلایندگی خودرو از لحاظ تولید آلایندگی و شرایط زمان تولید خاطرنشان کرد: در این صورت باید حدود مجاز آلایندگی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به مراکز ابلاغ شده مورد تجدید نظر قرار گیرد و این بازه اندازه گیری حدود مجاز برای کنترل خودروهای یورو 2 به بالا سخت گیرانه تر انجام شود. کلیات این طرح در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده اما نحوه و زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست.
آذروش افزود: همچنین طرح ترافیک تنها یک تاثیر 6 درصدی در کاهش ترافیک داشته و طرح زوج و فرد به علت تردد خودروهای فرسوده با عمر بیش از 20سال تقریبا هیچ گونه تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است.
وی در خصوص نظارت بر مراکز معاینه فنی متخلف گفت: در حال حاضر تخلفات صورت گرفته شامل 14 مرکز مکانیزه معاینه فنی تحت نظارت شهرداری تهران نیست همچنین کلیه مراکز مجهز به دوربین های پلاک خوان است در مراکز تهران کلیه حدود مجاز رد و قبولی خودروها در سیستم تعریف شده و در صورت عدم قبولی خودرو در هرکدام از آزمونها امکان صدور گواهی معاینه فنی وجود نخواهد داشت.
منبع: خبرخودرو