سخن گوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور در خصوص وضعیت عرضه و تقاضای لاستیک در سال جاری اظهار داشت: تقریبا از اوایل سال گذشته با مازاد عرضه روبه رو هستیم که این وضعیت در ماه های اخیر سال جاری نیز مشاهده می گردد.
مهندس تنها علت اصلی مازاد عرضه در این صنعت را واردات بسیار گسترده تایر در سال گذشته دانست و اذعان داشت: صادرات تایر در سال گذشته به نسبت سال قبل بیش از 130 درصد افزایش داشته است. آمار و اطلاعات منتشر شده در این زمینه حاکی از آن است که کماکان سیل واردات به کشور ادامه دارد.
وی خاطر نشان کرد: حتی شرکت های خودروساز داخلی علی رقم بدهی های سنگین که به صنعت تایر کشور دارند، اقدام به واردات تایر از چین نموده اند. این فرآیند مشکلات بسیار زیادی را برای صنعت تایر پدید آورده است و نه تنها انگیزه ای را برای افزایش راندمان تولید باقی نگذاشته بلکه بسیاری از کارخانه ها را ناخواسته به سمت کاهش حجم تولید سوق داده است.
وی افزود: منصفانه نیست که در قبال واردات لاستیک های چینی، بدهی های خودرو سازان به تولیدکنندگان تایر کشور با مبالغ سنگین معوق بماند.
وی با تاکید بر اینکه تولیدات داخلی در حوزه لاستیک به لحاظ کیفیت از تعداد قابل توجهی از برندهای وارداتی بالاتر و بهتر است گفت: تایرهای تولید داخل به هیچ وجه مشکل کیفی ندارند؛ چراکه این تایرها با عبور از فیلترهای استاندارد ملی تولید می گردند.
وی با اشاره به اینکه استاندارد ملی ایران به لحاظ ایمنی با بالاترین سطوح استاندارد جهانی برابری میکند تصریح کرد: بعید به نظر می رسد بسیاری از محصولات وارداتی با استاندارد های ملی مطابقت داشته باشند.
وی در خصوص گرایش مصرف کنندگان به لاستیک های وارداتی اینچنین بیان کرد: تایرهای وارداتی به لحاظ قیمت بسیار ارزان تر از تایرهای تولیدی در داخل کشور عرضه می شوند و همین امر در شرایط کنونی مصرف کننده را به خرید این دست محصولات ترغیب می نماید.
وی با بیان اینکه حجم زیادی از این تایرها در واقع لاستیک های انبار شده در چین هستند تشریح کرد: عموم لاستیک های چینی به دلیل پیش بینی تعرفه های سنگین از سوی کشورهای های اروپایی و خصوصا امریکا برای واردات، به ناچار به سمت بازارهای ایران سرازیر گردیده اند که این امر حیات صنعت تایر کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
وی همچنین گفت: وضعیت اقتصادی کشور در شرایط رکودی است و بسیاری از طرح های عمرانی کشور عملا متوقف شده اند. در بنادر تحرکات متعارفی صورت نمی گیرد و مجموع این مسائل موجب می گردد تا صنعت حمل و نقل و جابه جایی کالا در کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و به طبق آن طبیعتا مصرف تایر نیز کاهش یابد. بدیهی است ادامه ی این روند توقف کامل صنعت تایر کشور را در پی خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: زمانی که بازار دچار آشفتگی می شود فارغ از اینکه با مازاد عرضه و یا کمبود محصولات مواجه باشیم در سیستم توزیع نا به سامانی هایی رخ خواهد داد. نظر به اینکه گاها خرید محصولات با تسهیلات مالی صورت می گیرد و این امر نگرانی های توزیع کنندگان در خصوص کاهش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت، در اثر فشار نقدینگی بر صنعت کشور، فعالان این عرصه به اقدامتی در جهت تولید نقدینگی روی می آورند که فروش مازاد عرضه با قیمتی پایین تر از متوسط بازار به منظور جلوگیری از انبار شدن محصول را میتوان نمونه ای بارز در این زمینه دانست.
مهندس تنها از مطالبات وصول نشده میلیاردی در صنعت تایر خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر صنعت تایر حدود 250 میلیارد تومان مطالبات معوقه دارد که نمی توان بازه زمانی مشخصی برای وصول آن پیش بینی نمود. در این شرایط تداوم فعالیت کارخانه ها در گرو ایجاد نقدینگی است که به ناچار از طریق معاملات کم سود و با فروش زیر قیمت مازاد عرضه محقق می گردد.
سخن گوی انجمن صنفی صنعت تایر کشور در خصوص نحوه کنترل و نظارت بر بازار تایر خاطر نشان کرد: کنترلی که در این زمینه اعمال می گردد از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و در زمینه قیمت هاست. در شرایط کنونی که با نوسانات کاهشی قیمت ها مواجهیم ، تقریبا هیچ کنترلی در رابطه با تنظیم بازار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 2 میلیون حلقه تایر سواری مازاد عرضه وارد شده است، دگرگونی ها و تغییرات وضعیت بازار را عملا به دست واردات و مازاد عرضه ناشی از آن دانست و افزود: خوشبختانه وزارت صنایع در سال جاری تمهیداتی را در رابطه با بهبود وضعیت فعلی و امکان کنترل بازار تایر اندیشیده است.
وی همچنین گفت: به دستور قائم مقام وزیر صنایع از ابتدای خرداد ماه سال جاری کلیه افرادی که مایل به واردات تایر هستند لزوما می بایست به ثبت شرکت هایی تحت نظارت نمایندگی های رسمی مبادرت نموده و نسبت به کیفیت محصولات وارداتی تعهدات لازم را به مشتریان ارائه نمایند.
وی افزود: باید در نظر داشت که زمان زیادی از اجرای این طرح نگذشته است و انتظار می رود طی پروسه 2 تا 3 ماهه نتایج حاصل از اجرایی شدن آن نمایان گردد.
وی در پایان یادآور شد: در شرایط فعلی و با وجود آمار میلیونی جمعیت بیکار نیاز کشور بر آن است که فرصت های شغلی حفظ گردد و در این راستا اهمیت ساماندهی سایر صنایع فعال در کشور امری انکار ناپذیر به شمار میرود.
وی در خصوص صنعت خودرو تاکید کرد: صنعت نباید زیرساخت های خود را به سمت نابودی سوق دهد و خودرو سازان موظفند از تولیدکنندگان قطعات خود به ویژه صنعت تایر حمایت های لازم را به عمل آورند و البته لازم به ذکر است که از اهمیت چاره اندیشی مسئولین ذیربط دولتی در این زمینه نمی توان چشم پوشی کرد.
منبع: خبرخودرو