روزانه 46 نفر در تصادفات رانندگی کشته میشوند
«سال 1394» با رویدادهای خوش آغاز شد؛ نزول برف و باران فراوان و برکات الهی از یک سو و سفرهای 20 روزه ایام تعطیل نوروزی از طرف دیگر، موجب مسرت و شادی مردم گردید. در طول مسافرتها مأموران راهور ناجا مراقب رانندگی خوب رانندگان و سلامت مردم بودند؛ ایشان مرتب از کاهش آمار تصادفات و مرگ و میرها، خبر خوش میدادند؛ اخبار و تصاویر این رویدادها برای مردم «شنیدنی» و «دیدنی» بود … خدا را شکر.
* آمار نشان میدهد که در طی سال گذشته 16 هزار و 872 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدهاند که روزانه بالغ بر 46 نفر میشود. (البته 2/6 درصد کمتر از آمار سال 92 است)
* تصادفات به دلایل مختلف (نقص ماشین، خرابی جاده، خواب آلودگی راننده، ریزش کوه و . . .) رخ میدهد. خدا را شاکریم که سال به سال تصادفات و مرگ و میر رانندگی کاهش مییابد. اما همین تعداد نیز خیلی زیاد است، چون بالغ بر 16 هزار نفر کشته، چندین برابر هم معلول، مصدوم و میلیاردها تومان زیان مالی در بر دارد.
خُب اشاره کردیم که سال نو با نعمتهای خدای مهربان و کاهش تصادفات آغاز شد، اما در طی ماههای اخیر شاهد مرگ و میر فراوان انسانها در ایران و جهان بودیم؛ جنگهای خانمانسوز منطقهای در یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین، انفجارات پی در پی در این کشورها و پاکستان، افغانستان و زلزله نپال (که در آن بالغ بر 8 هزار نفر کشته و 17 هزار نفر مصدوم شدند) باعث فاجعه انسانی و نابودی نسل بشر میگردد. کشورهای پیشرفته صنعتی به جای تولید لوازم بهزیستی و سلامت و طول عمر مردم، با تولید و عرضه انواع سلاح مرگبار و صدور آن به کشورهای درگیر، بیش از پیش به آتشافروزیها دامن میزنند. نتیجه آن میشود که همه روزه شاهد و ناظر آنیم.
افزایش تصادفات رانندگی
در طی ماههای اخیر، آمار تصادفات و کشتار رانندگی، خیلی بالا رفته، طوری که حلاوت و شیرینی اخبار ایام آغاز سال نو را به تلخی و ناکامی تبدیل کرده است:
* تصادف اتوبوس اسکانیا با کوه در فیروزکوه و چپ کردن آن، موجب کشته شدن 12 نفر شد ( این مسافران قرار بود با هواپیما از مشهد به ساری بروند که به علت بدی هوا، هواپیما در تهران فرود آمد و مسافران با اتوبوس به طرف ساری حرکت کردند که متأسفانه نرسیدند)
* تصادف سواریهای «بامو» و «پورشه» در تهران باعث کشته شدن 5 نفر جوان گردید که شبانه، از مهمانی بر میگشتند.
* 6 نفر از فوتبالیستهای روستایی در لرستان که برای تمرین شبانه! به شهرهای اطراف رفته بودند، هنگام بازگشت ماشین ایشان دچار سانحه شد و سه نفر ورزشکار کشته شدند.
* 12 خودرو در اتوبان امام علی (ع) - تهران به طور زنجیرهای با هم تصادف کردند که عدهای مجروح شدند.
* دو اتومبیل پژو و نیسان در اتوبان قم – تهران تصادف کردند و همه سرنشینان آنها در شعلههای سرکش آتش سوختند!
* البته صدها نمونه دیگر هم هست که ذکر همه آنها ملالآور است.
برخورد با متخلفان رانندگی
قرار است با کسانی که با «رانندگی بد»، سلامت خود و دیگران را به خطر میاندازند، شبانه روز برخورد شود. این اقدام راهنمایی از شب جمعه 18/2/94 با شدت در تهران آغاز گردید. معاون ترافیکی پلیس راهور تهران با بیان این که هر شب 500 خودرو به دلیل تخلفاتی چون لاییکشی و سرعت غیرمجاز توقیف میشوند، گفت: خودروهای با سرعت بالا که به ایست پلیس توجه نکنند، با حکم قضایی توقیف میشوند.
بخشی از کاهش تصادفات تهران به دلیل اجرای طرحهای شبانه پلیس در بزرگراهها و معابر و برخورد با تخلفات سرعت غیرمجاز و لاییکشی و حرکات مارپیچ است. این طرحها با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب تشدید خواهد شد. وی با تأکید بر تشدید طرحهای ضربتی در این رابطه بیان کرد: برخی از رانندگان خودروهای گرانقیمت با سرعت بالا در معابر و بزرگراههای پایتخت تردد میکنند و پس از دستور ایست پلیس از محل متواری میشوند که طی مکاتبه با مرجع قضایی، قرار بر صدور حکم توقیف این خودروها شد. بیشترین تخلفات شبانه شامل نقص سیستم روشنایی، لاییکشی، سرعت غیرمجاز یا حرکت وسایل نقلیه سنگین در مسیرهای سرعت است که ارتکاب دو تخلف حادثهساز نظیر سرعت غیرمجاز و حرکت مارپیچ، توقیف وسیلهنقلیه را همراه دارد.
در نخستین شب برخورد مأموران راهنمایی با رانندگان متخلف، 47 ماشین لوکس برای مدت 3 روز توقیف شده و رانندگان آنها هر کدام تا دویست هزار تومان جریمه شدند و 5 نمره منفی گرفتند!
* در خصوص تمایل به سرعت و یا جنون سرعت رانندگی، یکی از جامعهشناسان عقیده دارد: جنون را نمیتوان به تمام افرادی که تمایل به سرعت دارند نسبت داد، اما میل به سرعت در دنیای مدرن وجود دارد و این یک واقعیت است. مثلاً سرعت در اینترنت، غذاهای فستفود و استفاده از وسایل حملونقل سریع، همگی نشان از میل به سرعت در جوامع امروز دارد.
نکته اینجاست که مکانی برای تخلیه این حس برای جوانان وجود ندارد، اگر جایی بود که این هیجانات تخلیه شود، ممکن بود بخش قابل توجهی از این میل، فروکش کند.
در کشورهای پیشرفته لاینهای سرعت آزاد با امنیت کافی وجود دارد، در اتوبانهای تهران امکان سرعت نیست اما اگر این امکان فراهم شود، هر کسی با هر خودرویی تلاش میکند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. البته گاهی عدهای از افراد، در شرایطی اقدام به رانندگی میکنند که تعادل درستی ندارند و این عدم تعادل به دلیل استفاده از مواد مخدر یا مشروبات الکی بوده است. در همه جای دنیا، ماشین نشاندهنده طبقه اقتصادی و اجتماعی افراد است و نمیشود از جامعه مادی ما انتظار داشت که یک خودروی لوکس را به خاطر امکاناتی که دارد سوار نشوند، همه ملاکها به سمت مادی شدن پیش رفته، در این دنیا باید دیده شوی و این یک نیاز در همه افراد است.