در عرضه محصولات جدید خودرو نسبت به استانداردهای جهانی به لحاظ جذابیت و کیفیت فاصله زیادی داریم.
حسین نجاری، مدیر عامل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو)، با بیان این مطلب گفت: صنعت خودروی کشور مسیرهای مختلفی را پشت سر گذاشته و نتوانسته است در تمام ابعاد به طور موزون و هماهنگ حرکت کند.
وی که در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه بین المللی قالب و ابزار سخن می گفت، بخش طراحی و ساخت قالب و ابزار را زیرساخت اصلی عرضه محصولات جدید دانست و اظهار داشت: بیشترین زمان صرف شده در عرضه محصولات جدید در طراحی و ساخت قالب ها صورت می گیرد که اگر این میزان زمان بیش از حد استاندارد جهانی باشد، ضمن تحمیل هزینه های زیاد، قیمت تمام شده محصولات را افزایش خواهد داد.
نجاری با بیان اینکه هم اکنون 700 قطعه ساز با شرکت ساپکو همکاری دارند، گفت: مهمترین وظیفه ساپکو، زمینه سازی برای حمایت قطعه سازان از قالب سازان است.
به گفته مدیر عامل ساپکو، در حوزه کیفیت و یکنواختی در تأمین با مشکلات مواجه هستیم که این موجب شده به شناسایی حلقه های مفقوده زنجیره تأمین قالب و ابزار بپردازیم.
وی سپس با اشاره به پتانسیل های رشد صنعت قالب و ابزار در کشور، اظهار داشت: با توجه به برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در سال جاری و تولید سه میلیون خودرو در افق 1404، چنانچه این میزان عرضه خودرو بدرستی مدیریت شوند، به طور قطع صنعت قالب و ابزار به حدی فعال خواهد شد که ظرفیت خالی باقی نخواهند ماند.
نجاری با بیان اینکه، به ارتباط با شرکت های صاحب دانش در حوزه قالب و ابزار در دنیا نیاز داریم؛ چرا که زمینه توسعه این صنعت در کشور وجود دارد که ما باید آن را به درستی مدیریت کنیم.
به گفته وی، برای بومی سازی و توسعه این صنعت لازم است که صنعتگران تجهیزات و امکانات و دانش نرم افزاری خود را توسعه دهند.
ممانعت وزارت صنعت از ورود قالب و ابزار دارای مشابه داخلی
همچنین کیومرث فروتنی، مدیر کل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه از واردات قالبها و تجهیزاتی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد جلوگیری میشود.
به گفته وی، قالبهای صنعتی از زیرساختهای اصلی برای پیشرفت صنعتی کشور است.
فروتنی ادامه داد: در این زمینه از جامعه قطعهسازی کشور خواستهایم که طرحی را برای توسعه این صنعت تهیه کنند تا توانمندی کارآفرینان این حوزه به صورت نظاممند توسعه یابد.
مدیر کل دفتر ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در این زمینه با تکیه بر نیروی انسانی توانمند و متخصص میتوان اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری را در این حوزه اجرایی کرد.
به گفته وی، برای حمایت از قالبسازان داخلی و براساس قانون حمایت از تولید ملی از واردات قالبها و ابزاری که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد جلوگیری میشود.
قالب سازی نیازمند سند راهبردی است
محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان، نیز در این نمایشگاه، قالب سازی را اساس فعالیت های تولیدی؛ بویژه صنعت خودرو دانست و گفت: برای صنعت قالبسازی کشور باید راهبرد و استراتژی مدونی تدوین شود.
وی افزود: باید همه تلاش کنند تا صنعت قالبسازی در کشور تقویت شود تا آینده مطمئن تری برای صنعت خودروی کشور رقم بخورد.
نجفی منش با بیان اینکه کیفیت نهایی محصولات ارتباط مستقیمی با کیفیت طراحی و ساخت قالب ها دارد، اظهار داشت: صنعت قالبسازی کشور هم اکنون با مشکلات مواجه است که از آن جمله می توان به نرخ بالای بهره بانکی، نامناسب بودن فضای کسب و کار، کمبود نقدینگی، بهره وری پایین، دشواری دسترسی به فناوری های پیشرفته روز دنیا، پایین بودن نرخ سود صنعت، واردات محصولات مشابه خارجی و دولتی بودن اقتصاد کشور اشاره کرد.
عضو انجمن قطعه سازان همچنین به مشکلات خاص این صنعت اشاره کرد و گفت: این صنعت هم اکنون از کمبود سرمایه گذاری بخش خصوصی رنج می برد، ضمن اینکه با کمبود نیروی انسانی مواجه است.
وی در پایان با بیان اینکه هماهنگی مورد انتظار بین تولید و قالب سازی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مشوق های سرمایه گذاری به طور قطع اثرهای مثبتی برای صنعت قالب سازی دارد که باید آنها را افزایش داد.
چهارمین نمایشگاه بین المللی قالب و ابزار با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو، قطعه سازان و فعالان حوزه قالبسازی در محل ساپکو آغاز به کار کرد و این نمایشگاه تا روز هشتم خردادماه جاری برپاست.
130 شرکت ایرانی و 18 شرکت خارجی از شش کشور ترکیه، آلمان، چین، کره جنوبی، اسپانیا و پرتغال در این نمایشگاه حضور دارند و توانمندی های خود را به معرض نمایش عموم گذاشتند.