رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور گفت : عدم برنامه ریزی موجب شده تا اسقاط خودروها روال درست و منطقی نداشته باشد به طوری که در این مدت هیچ خودروی باری فرسوده ای از چرخه حمل و نقل خارج نشده است.
محمد خان بلوکی افزود : متاسفانه تا این لحظه هیچ حرکتی در جهت نوسازی کامیون های فرسوده صورت نگرفته است حتی قانونی که در مقابل واردات خودرو باید خودرویی اسقاط شود نیز تاکنون عملیاتی نشده است.
وی تاکید کرد : واردات بدون اسقاط خودروهای فرسوده ، سیاستی است که امروز توسط شرکت های حمل و نقل در پیش گرفته شده است به طوری که این امر موجب شده که تعداد خودروهای فعال در ناوگان بار افزایش یافته و عدم تعادل در عرضه و تقاضا در این بخش بر هزینه حمل و نقل بار نیز تاثیر بگذارد.
رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در ادامه افزود : هر چند تاکنون هیچ قانونی نیز از سوی دولت مبنی بر الزام واردکننده برای اسقاط فرسوده در مقابل واردات عملیاتی نشده است.
خان بلوکی همچنین ار فعالیت ۲۶۰ هزار کامیون در کل کشور خبر داد و افزود : حدود ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون در داخل شهرها تردد دارند ضم اینکه حدود ۶۰ هزار دستگاه کامیون اضافه بر ظرفیت در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد دارند که متاسفانه به جای مدیریت و کاهش آنها روز به روز در حال افزایش هستند.
وی در ادامه به آمار خودروهای فرسوده فعال در ناوگان حمل و نقل بار اشاره کرد و گفت : هم اکنون حدود ۱۹۰ هزار دستگاه کامیون بالای ۲۵ سال و ۳۲ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد می کنند که باید نسبت به نوسازی این کامیون ها تصمیمات جدی تری انخاذ شود.
وی افزود : در صورت ادامه روند کنونی در روند نوسازی کامیون های فرسوده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و جریان نوسازی کامیون ها به قهقرا خواهد رفت.
وی همچنین با توجه به واردات کامیون های دست دوم خاطر نشان کرد : اغلب کامیون های دست دومی که به کشور وارد مشوند حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان توسط شرکت ها خریداری و حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون به راننده فروخته می شود داین ر حالی است که از راننده تسهیلات با سود لیزینگ دریافت می شود که با این شرایط باید طی ۱۵ سال حدود ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کند.
منبع: خبرخودرو