رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور گفت : عدم برنامه ریزی موجب شده تا اسقاط خودروها روال درست و منطقی نداشته باشد به طوری که در این مدت هیچ خودروی باری فرسوده ای از چرخه حمل و نقل خارج نشده است.
محمد خان بلوکی افزود : متاسفانه تا این لحظه هیچ حرکتی در جهت نوسازی کامیون های فرسوده صورت نگرفته است حتی قانونی که در مقابل واردات خودرو باید خودرویی اسقاط شود نیز تاکنون عملیاتی نشده است.
وی تاکید کرد : واردات بدون اسقاط خودروهای فرسوده ، سیاستی است که امروز توسط شرکت های حمل و نقل در پیش گرفته شده است به طوری که این امر موجب شده که تعداد خودروهای فعال در ناوگان بار افزایش یافته و عدم تعادل در عرضه و تقاضا در این بخش بر هزینه حمل و نقل بار نیز تاثیر بگذارد.
رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در ادامه افزود : هر چند تاکنون هیچ قانونی نیز از سوی دولت مبنی بر الزام واردکننده برای اسقاط فرسوده در مقابل واردات عملیاتی نشده است.
خان بلوکی همچنین ار فعالیت 260 هزار کامیون در کل کشور خبر داد و افزود : حدود 120 هزار دستگاه کامیون در داخل شهرها تردد دارند ضم اینکه حدود 60 هزار دستگاه کامیون اضافه بر ظرفیت در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد دارند که متاسفانه به جای مدیریت و کاهش آنها روز به روز در حال افزایش هستند.
وی در ادامه به آمار خودروهای فرسوده فعال در ناوگان حمل و نقل بار اشاره کرد و گفت : هم اکنون حدود 190 هزار دستگاه کامیون بالای 25 سال و 32 هزار دستگاه کامیون بالای 40 سال در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد می کنند که باید نسبت به نوسازی این کامیون ها تصمیمات جدی تری انخاذ شود.
وی افزود : در صورت ادامه روند کنونی در روند نوسازی کامیون های فرسوده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و جریان نوسازی کامیون ها به قهقرا خواهد رفت.
وی همچنین با توجه به واردات کامیون های دست دوم خاطر نشان کرد : اغلب کامیون های دست دومی که به کشور وارد مشوند حدود 250 تا 260 میلیون تومان توسط شرکت ها خریداری و حدود 400 تا 450 میلیون به راننده فروخته می شود داین ر حالی است که از راننده تسهیلات با سود لیزینگ دریافت می شود که با این شرایط باید طی 15 سال حدود 700 هزار تومان پرداخت کند.
منبع: خبرخودرو