مدیر عامل پیشین گروه خودروسازی سایپا با بیان این که در دولت قبل سه بار علیه این شرکت کودتا شد، گفت: در آن زمان با تصمیمهای مدیریتی غلط پول سایپا را آتش زدند.
سعید مدنی در مراسم تودیع خود اظهار کرد: من شش ماه پیش استعفای خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم کردم و در ماههای گذشته چندین بار از ایشان خواستم با این استعفا موافقت کند و اکنون این اتفاق افتاده است.
مدنی ادامه داد: در سال 1389 تصمیماتی در سایپا گرفته شد که از اواخر سال 1390 به تدریج آثار خود را نشان داد و ظرف شش ماه در سال 1391 شرکت را به معنای واقعی به فلاکت کشاند.
وی افزود: کسانی که در آن زمان تصمیم به خرید سهام گرفتند اعضای منتخب هیأت مدیره دولتی و کارمند سازمان گسترش بودند و در اینجا خواهش میکنم به عنوان سازمان نظارتی، حواسمان به تصمیماتی که در نشستهای زیرمجموعه گرفته میشود، باشد.
وی با بیان اینکه همان کسانی که عامل بدبختیهای سایپا بودند دوست دارند پس از ایجاد آرامش به اینجا برگردند، تصریح کرد: خواهشمندم اگر قرار است کسی را در رأس یک گروه صنعتی بزرگ بگذاریم، بررسیهای لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه در آن زمان 1800 میلیارد تومان به دلیل خرید سهام و 480 میلیارد تومان برای خرید شرکت بنرو از سایپا پول خارج شد، خاطر نشان کرد: بنرو را که بیش از 250 میلیارد نمیارزید 480 میلیارد تومان خریدند و تولید از 2400 دستگاه در روز به 700، 800 دستگاه رسید.
وی ادامه داد: پولی که در آن زمان در سایپا آتش زده شد شرکتهای دیگر مانند بهمن را به نان و نوا رساند و آنها بسیاری از بحرانهایشان را با این پول حل کردند که نباید مجددا اتفاق بیفتد.
او با بیان اینکه در آن زمان 150 قطعهساز کوچک و بزرگ از گردونه تولید خارج شدند، خاطر نشان کرد: در مرداد 1391 به عنوان معاون پارس خودرو پیشنهادات خود را به وزارت صنعت در زمینه راهکارهای برون از بحران ارائه کردم و گفتم که هیأت مدیره سایپا به این راهکارها توجه نمیکند.
مدیرعامل پیشین سایپا ادامه داد: سیاستگذاری و تغییر اعضای هیأت مدیره در آن زمان و همچنین کمک 1500 میلیارد تومانی از راهکارهای حل مشکلات سایپا بود که البته انجام نشد.
وی افزود: در آن زمان به مدیرعامل وقت سایپا گفتم که باید داراییهای مازاد خرج تولید شود. پراید مانند محصول جوانی بود که در دهه 70 و 80 برای سایپا پول آورده بود و این پول باید صرف رفع مشکلات تولید میشد.
مدنی با بیان اینکه در دولت گذشته به هر سازمانی قدرت دخالت مستقیم در صنعت خودرو را دادند، اظهار کرد: در آن زمان خطوط تولید را بدون توجه به شرایط و برای موضوعاتی چون الزام به نصب کیسه هوا، دچار مشکل میکردند.
وی ادامه داد: خارج شدن خودرو از شمول قیمتگذاری نیز برای رفع مشکلات سایپا مطرح شد که نه تنها در آن دولت انجام نشد بلکه در این دولت نیز دست و پای این صنعت باز نشد.
وی افزود: به هر حال پس از انتصاب من به مدیرعاملی سایپا مشکل افزایش نرخ ارز و هزینه LC شروع شد و آن در شرایطی بود که برخی میگفتند مشکلات در حدی بالاست که درست شدنی نیست.
مدیرعامل پیشین سایپا ادامه داد: در دولت قبل سه کودتا تجربه شد که البته به خیر گذشت که طی آن عوامل دولت میخواستند مجددا دخالت کنند و وارد اینجا بشوند.
وی افزود: به هر حال سایپا در 18 ماه اخیر وضع باثباتی داشته و در حال خروج از بحران است. تولید رنو و نیسان نیز در پارس خودرو احیا خواهد شد به گونهای که تولید در گروه سایپا با 70 درصد ظرفیت در حال انجام است.
مدیرعامل پیشین سایپا با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در سایپا توسعه محصول بود، اظهار کرد: در این زمینه توسعه محصول را در دستور کار قرار دادیم به گونهای که پروژههای نیمه تمام مرکز تحقیقات سایپا احیا شده و نتیجه آن عرضه پراید وانت و تیبا بود.
مدنی با بیان اینکه در موضوع خودرو سراتو با وجود اینکه دولت همراهی نکرد شخصا علیه شرکت کیا شکایت کردیم، خاطر نشان کرد: با این شکایت شرکت کیا را در شرایط تحریم به ایران بازگرداندیم و تولید سراتو آغاز شد.
وی ادامه داد: به دولت گفتیم هیوندا و کیا را در لیست سیاه قرار دهید و اجازه واردات را به خودروسازانی بدهید که کارشکنی نمیکنند. با این حال خیابانها پر بود از محصولات هیوندا و کیا در حالی آنها قطعه برای تولید خودرو به ما نمیدادند، اما خودروهایشان را وارد میکردند. دو سال است که زور میزنیم جلوی کیا را بگیرید، اما هنوز راه به جایی نبردهایم.
مدنی با بیان اینکه هفتهای 200 میلیارد تومان در سایپا فروش داریم خاطر نشان کرد: حداکثر دو تا سه درصد این درآمد صرف تحقیق و توسعه میشود که در نتیجه آن در سه سال آینده 13 محصول جدید عرضه خواهد شد.
مدنی با بیان اینکه برخی در رابطه با همکاری با خودروسازان چینی گزارشهای اشتباه میدهند، اظهار کرد: این در حالی است که انگار غربیها پشت در ایستادهاند و ما میگوییم چینیها بیایند درحالی که در مذاکرات خارجی پدر ما درمیآید و بنگاه اقتصادی نباید تعطیل شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته خودرو 211 و پراید وانت عرضه شدند. سراتو نیز عرضه شده و تا پایان امسال خودرو 232 عرضه خواهد شد. خودرو 212 نیز اواخر 96 به تولید خواهد رسید.
مدیرعامل پیشین سایپا ادامه داد: مذاکرات با رنو آغاز شده و شاهد تولید ساندرو و داستر خواهیم بود و شاید یک مدل خودرو گرانتر در رده مگان نیز تولید شود.
مدنی ادامه داد: طراحی پلتفرم SP100 در حال انجام است و امیدواریم در صورت رفع مشکل تحریم و نقدینگی شاهد رسیدن به خودکفایی ارزی باشیم.
وی ادامه داد: بخشی از کیفیت خودروها به فرهنگ ما و بخشی به سرعت رشد توقعات مردم و سرعت کار ما بازمیگردد. با این حال علیرغم آنکه روی کیفیت کار کردهایم اما سرعت ما نسبت به توقعات مردم کمتر بوده است.
وی با بیان اینکه پراید خودرویی قدیمی است و به دلیل قدیمی بودن ابزار و قالبهای آن دچار مشکلات کیفی هستیم، خاطر نشان کرد: امروز صادرات خودرویی ما میتواند وارد 50 درصد کشورهای مقصد شود بنابراین باید برای دستیابی به استانداردهای باقی بازارها تلاش کنیم.
وی افزود: اگر قیمت ارز واقعی شود صنعت کشور رشد خواهد کرد. در غیر این صورت دوباره گرفتار واردات و مافیای آن خواهیم بود. شاید هم آنها نفوذ دارند و اجازه واقعی شدن نرخ ارز را نمیدهند زیرا من مطمئنم با تخصصی که در دولت وجود دارد آنها نیز به این نتیجه رسیدهاند که نرخ ارز باید واقعی شود زیرا همه جای دنیا قیمت پولشان را کاهش میدهند تا صادراتشان افزایش یابد اما در اینجا برعکس است.
مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در حد حرف باقی مانده و هیچ دستورالعملی از سوی هیچ ارگانی برای اجرای شدن آن نداشتهایم، اظهار کرد: در این زمینه باید ریاضت اقتصادی داشته باشیم. ریاضت اقتصادی بدهی ما به دنیاست و باید زیاد تولید و کم مصرف کنیم.
وی ادامه داد: باید واقعیتهای اقتصادی به مردم گفته شود.
مدنی با بیان اینکه مرتب از خصوصیسازی صحبت میشود اما به آن اعتقاد نداریم و عمل نمیکنیم، خاطر نشان کرد: روز به روز دولت بزرگتر میشود، این فرهنگی است که وجود دارد و ربطی به دولتهای مختلف ندارد با این حال در هیچ جای دنیا هیچ برنامه اقتصادی بدون کمک و همراهی مردم اجرا نمیشود.
مدنی خاطر نشان کرد: این حرفهای آخر من خارج از محدوده بود. بعضی وقتها میگفتند حرفهایت از خط قرمز گذشته اما به هر حال از سن و سال ما گذشته است و باید بگوییم.
منبع: ایسنا