دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت : متاسفانه شرایط نقدینگی قطعه سازان بسیار نگران کننده است و با وجود تلاش های لازم تاکنون قادر به دریافت مطالبات خود نشده اند.
آرش محبی نژاد افزود : هم اکنون بسیاری از شرکتهای قطعه سازی چه در قالب بدهی معوقه ارزش افزوده و چه به صورت بدهی عادی و جاری مطالباتشان را دریافت نکرده اند که در صورتی که این شرایط ادامه یابد به زودی به بحران در قطعه سازی و تعطیلی خطوط در واحدهای قطعه ساز منجر خواهد شد.
وی در ادامه با توجه به احتمال همکاری خودروسازان با شرکتهای اروپایی و آمریکایی در خصوص تدوام همکاری با خودروسازان چینی اظهار داشت : در صورتی که عمق همکاری خودروسازان با شرکتهای چینی زیاد باشد و به صورت میان مدت و بلند مدت در این بخش سرمایه گذاری کرده باشند یقینا زیان خواهند کرد زیرا در صورت به نتیجه رسیدن توافقات و رفع تحریم ها موجب افزایش انتظارات جامعه شده و مصرف کنندگان کیفیت مناسب و کالای خوب را مطالبه خواهند کرد.
وی افزود : البته کیفیت حق مردم است در حالی که مشارکت با چینی ها و عرضه کالاهای چینی پاسخ گوی ذائقه و سلیقه بازار ایران که جزء کشورهای نسبتا قدیمی در تولید خودرو است و حداقل از چین به لحاظ قدمت در تولید و توان تخصصی بالاتر است نخواهد بود.
وی تاکید کرد : به خودروسازان توصیه می شود که نحوه همکاری شان را با چینی به کوتاه مدت نمایند مگر آنکه طرف چینی منافع ملی خاصی را برای قطعه سازان و خودروسازان در نظر بگیرد به طوری که تولید محصولاتی با دانش فنی چین و یا برندهای چینی مزیت نسبی خاصی نسبت به سایر تولیدات داشته باشد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اظهار داشت : در صورتی که اقدام صورت نگیرد در بلند مدت خودروسازان و قطعه سازان متضرر خواهند شد به جهت اینکه خودرویی که وارد می شود به صورت قطعات CKD بوده و طبعا بخشی از بازار توسط قطعه سازان چینی تامین خواهد شد و به مرور خودروساران بازار خودرو را از دست خواهد داد زیرا زمانی که تحریم ها حذف شود و در شرایط پسا تحریم قرار بگیریم ذائقه مردم خودروی چینی نخواهد بود و به جهت اینکه بازار باز است شاهد خودروسازان معتبر اروپایی خواهیم بود بنابراین خودروسازانی که مشارکت های کلیدی با شرکتهای معتبر خارجی اروپایی و امریکایی داشته باشند مسلما در بازار موفق تر خواهند بود.
محبی نژاد در خصوص راهکار حفظ چینی ها در بازار ایران گفت : قطعا باید با قطعه سازان ایرانی صحبت کنند و نسبت به تعمیق ساخت داخل در تولید را داشته باشند و بالای 60 درصد از قطعات خودروهایشان را از داخل تامین کنند و خودشان سرمایه گذاری مستقیم در صنعت خودرو ایران داشته باشند و اگر مجموعه این کارها را انجام دهند و با دانش فنی که البته خودشان ندارند و از کشورهای معتبری دیگر دریافت کردند وارد و در ایران پیاده شود ممکن است بتواند با شرکتهای صاحب برند و نام رقابت کنند.
منبع: خبرخودرو