رئیس انجمن صنعت موتور سیکلت با اشاره به کاربراتوری بودن بخش وسیعی از موتورسیکلت های دنیا گفت: این موتورسیکلت ها باعث ایجاد آلودگی زیادی می شوند و اعلب موتورسیکلت هایی که در ایران تولید می گردد تیپ 125 طرح قدیم است که کپی آن توسط کشور چین و هند در حال ساخت است و به اسم شرکت های مختلف و برند مشخص عرضه می شود.
ابوالفضل حجازی اظهار داشت: سندیکای موتورسیکلت نیز پذیرفته است تا جایی که امکانات کشور اجازه می دهد به سمت استاندارد های روز دنیا پیش رود که این اقدام براساس توانایی های تولید داخلی بوده و باید دستگاه های دولتی نیز حمایت نمایند.
وی در خصوص موتورسیکلت های فرسوده افزود: در حال حاضر حدود 2 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در تهران و بیش از 40 درصد در حاشیه تهران وجود دارد.
رئیس انجمن صنعت موتور سیکلت در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد از موتورهایی که در کشور در حال تردد هستند عمری بیش از 10 سال دارند و معاینه فنی نیز نمی شوند و باعث ایجاد بخش وسیعی از آلایندگی در سطح تهران می گردند.
حجازی در خصوص نوسازی موتورسیکلت ها گفت: امسال ظرفیت تولید بیش از 500 هزار دستگاه موتورسیکلت را در کشور خواهیم داشت که در این راستا دولت و بانک ها باید حمایت کنند.
وی تصریح کرد: البته با همکاری بانک ها و اعطای تسهیلات با سود پایین خواهیم توانست در 6 ماه اول سال و تا پایان شهریور ماه بیش از 200 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را از سطح شهر تهران جمع آوری کرده و آلایندگی موتورها را کاهش دهیم.
وی در خصوص کاهش آلایندگی شهرها خاطرنشان کرد: باید در اگزوز موتورها کاتالیست نصب شود و موتورسیکلت های فرسوده از سطح شهر جمع آوری گردند.
منبع: خبرخودرو