یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با ابراز تاسف از تحلیل بازار سرمایه گفت : با وجود اخبار اقتصادی و سیاسی مثبت متاسفانه از هفته گذشته شاهد سیر نزولی بازار سرمایه در بورس هستیم.
کیوان شیخی افزود : البته این مساله ادامه دار بوده به طوری که در طول هفته گذشته اکثر شرکتهای بورسی با روند منفی همراه بوده و شاخص های بورسی اغلب شرکتها منفی بودند
وی تاکید کرد : البته گروه خودرو که بیشترین تاثیر را از روزهای منفی و همچنین روزهای مثبت می پذیرد در هفته گذشته نیز دچار افت قیمتی شد اما در صورتی که به آمار تولید و فروشی که توسط شرکتها به بازار اعلام شده نگاهی بیندازید مشاهد می شود که روند آمار هر ماه نسبت به ماه قبل به طرز چشم گیری در حال تغییرات مثبت است این در حالی است که روند قیمتی سهام به صورت معکوس جریان شرکتهای خودرویی است.
وی با توجه به علت این اتفاق گفت : متاسفانه برخی از افراد دنبال این هستند که از بورس که ویترین اقتصاد کشور است به عنوان یک پتک استفاده کنند و بر سر دولت بکوبند و همه زحماتی که تیم اقتصادی دولت می کشند و تا به حال هم به خوبی عمل کردند را زیر سوال ببرند.
وی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر کاهش سود سپرده های بانکی و تاثیر آن بر سود آوری شرکت ها اظهار داشت : مسلما کاهش نرخ سود سپرده بانکی می تواند بر سودآوری شرکتهای بورسی و علی الخصوص شرکتهای قطعه ساز و خودروساز تاثیر مثبت گذاشته و حداقل 16 درصد حاشیه سود آنها را جا به جا نماید در حالی که سرمایه گذاران به راحتی از کنار این مساله می گذرند.
وی در ادامه به تاثیر شراکت با خودروسازان خارجی بر بازار بورس اشاره کرد و گفت : در سال 90 و 91 در صورتی که شرکتی قطعه ای از خارج خریداری می کرد تغییرات قیمت در شرکت های خودرویی غیر قابل کنترل بود اما هم اکنون بحث شراکت و انتقال دانش فنی و اخبار مثبت مطرح است اما باز هم بازار سرمایه نسبت به این جریان بدبین است.
وی گفت : موضوع دیگری که مطرح است افزایش کیفیت در گروه خودرویی است که این نیز می تواند باعث شود این گروه قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد و امید به بهبودی فضای کسب و کار را در گروه خودرویی را ترسیم می کند.
این کارشناس ارشد بازار بورس و سرمایه تاکید کرد : البته بحث دیگری که در هفته گذشته موجب فروش بی منطق سهام توسط سهامداران شد نامه قطعه سازان به وزیر صنعت و معدن و ارائه راهکارهای بسیار خوب و موثر در این جریان بود که اگر یکی از این راهکارها اجرایی شود می تواند تحول چشم گیری را در صنعت قطعه سازی و خودروسازی ایران داشته باشیم اما متاسفانه سرمایه گذاران را شاهدیم که در قیمت های بسیار نازل اقدام به فروش سهام می کنند.
شیخی گفت : به نظر می رسد افرادی در پشت پرده بنا دارند تا از تغییرات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار به عنوان پتکی استفاده کرده و عملکرد اقتصادی دولت را زیر سوال ببرند لذا باید سهامداران تحلیل درستی از این شرایط داشته باشند.
وی اظهار داشت : در حال حاضر کلیه شرکت هایی که در بورس فعال هستند از گروه خودرویی و قطعات و فلزات همه در کف قیمتی هستند و بازده بورس اوراق بهادار عدد 21 تا 22 است و این رقم بازدهی بیشتر از سود سپرده بانکی است اما مشخص نیست که برای چه نسبت به فروش سهام خود اقدام می کنند.
وی با اشاره به انتشار برخی از شایعات کذب در خصوص بازار بورس گفت : هر گونه سلب اعتماد از بازار سرمایه خطرناک ترین اتفاقی است که می تواند در فضای اقتصادی کشور رخ دهد.
وی گفت : در جریان تحریم ها بازار سرمایه مثبت بود اما معلوم نیست که چه اتفاقی افتاده که بازار سرمایه منفی شده است در صورتی که سودآوری شرکتها همگی نسبت به سال 90 و 91 و 92 بیش از 30 الی 40 درصد تعدیل مثبت داشته و فضای کسب و کار بهبود پیدا کرده است .
وی گفت : در هفته گذشته شاهد افت شاخص های بورسی بودیم و مسلما هر گونه روند منفی در شاخص ها بر گروه خودرویی تاثیر می گذارد به طوری که با افت شاخص ها نیز شرکتهای خودرویی نیز افت داشتند اما همچنان معاملات خودرویی بالاترین حجم را داشته است البته حدود یک سال و نیم است که با وجود اینکه روند قیمتی سهام خودرویی منفی بود و حتی با صف فروش روبرو شده اما با عدم تقاضا مواجه نبوده است و متقاضایی داشته و در حالت منفی نیز صف فروش داشته و جزء پر معامله ترین سهام ها بوده است.
منبع: خبرخودرو