ترافیک فشرده خودروها، آلودگی هوا، سر و صدای مزاحم انواع وسائط نقلیه، تردد موتورسواران در میان ماشینها و عبور از پیادهروها … از ناهنجاریهای جامعه شهری است؛ متاسفانه گره کور این مشکلات روز به روز محکمتر میشود.
در گذشته نه چندان دور، مشکلات کورههای آجرپزی در جنوب تهران، بازار فروش میوه و ترهبار میدان امینالسطان و گاراژهای مسافربری در نقاط مختلف شهر وجود داشت که با تلاش و پیگیر چندین ساله حل شد.
ترمینالهای بزرگ مسافربری شرق، غرب و جنوب با همه امکانات ایجاد گردید. فرودگاههای دوشان تپه و مهرآباد به مکان جدید انتقال یافت؛ میدان سبزی و میوه به جنوب شهر و کارخانجات آجرپزی نیز به جاده ساوه نقل مکان کردند. دیدیم که با پشتکار، این همه ناملایمات برطرف شد. حالا صحبت از انتقال نمایشگاهها و فروشگاههای ماشین است؛ شهرداری مصمم است این کار را سامان بخشد.
میگویند: «به منظور جلوگیری از مزاحمتهای نمایشگاهداران اتومبیل که به جز هنگام تخلیه و بارگیری هر خودروی صفر و ایجاد ترافیک سنگین در معابر، بعضاً با پارک خودرو در پیادهروها موجب اختلال در تردد شهروندان میشدند، بحث توسعه مراکز خرید و فروش خودرو در مبادی ورودی شهر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.»
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در این باره گفت: در شروع کار با گسترش این مراکز از 3 به 5 مرکز، توانستیم 10 برابر ظرفیت گذشته در آنها جانمایی کنیم. علاوه بر این طی جلسات متعدد تصمیم گرفته شد تا تسهیلات ویژهای در اختیار فروشندگان خودروهای خارجی قرار گیرد تا این نمایشگاهها نیز از شهر خارج شوند.
وی در خصوص دعوت از سرمایهگذاران بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در «سرزمین ایرانیان» (که در نزدیکترین فاصله به تهران و روبهروی فرودگاه امام، محدوده شهر پرند واقع شده است) گفت سرمایهگذاری در این محل به عنوان منطقه ویژه اقتصادی باعث میشود تا نمایشگاهداران بدون پرداخت عوارض گمرکی در این مجموعه فعالیت کنند. بنابراین به طور قطع قیمت هر خودرو بسیار کمتر از قیمت آن در شهر خواهد بود.
ایشان اضافه کرد: بزرگترین گمرک کشور و بزرگترین پیست تست دنیا نیز در این منطقه ویژه اقتصادی راهاندازی شده، به این معنی که امکان تست خودرو قبل از خرید در این مجموعه وجود دارد. وی در نشست خبری که به مناسبت راهاندازی شهر خودرو در پرند برگزار شده بود، به خبرنگاران گفت: در مراکز خرید و فروش خودرو علاوه بر اینکه اصالت خودروها به تایید ناجا میرسد، امکان شمارهگذاری در محل، خدماتدهی گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک نیز در این محل مهیا شده است. علاوه بر این به منظور رفاه حال مراجعهکنندگان به این مجموعه، برای خانوادهها امکانات رفاهی نظیر شهربازی، پارک آبی، زمین گلف، چوگان و هتل در نظر گرفته شده است.
افزایش واردات و کاهش نرخ خودرو
کارشناسان میگویند: با رفع تحریمها و کاهش نرخ ارز و اقداماتی که پس از مذاکرات و بیانیه «لوزان»، حاصل شده، خرید و فروش خودرو، رونق خواهد گرفت؛ از همان روزی که بیانیه نتایج اولیه مذاکرات «لوزان» منتشر شد، نرخ انواع ارزها کاهش یافت. با این وصف «نرخ پول ملی» ما بالا میرود که افزایش قدرت خرید مردم را در پی دارد.
علاوه بر این دیگر لازم نیست برای ارسال پول به کشورهای خارج مجبور شویم با دلالهای داخل و خارج کار کنیم. نگارنده چند سال قبل برای خرید یک دستگاه خودرو از فرانسه، شاهد راحتترین و ایمنترین نحوه پرداخت پول و خرید ماشین بودم؛ برای این کار ابتدا در «تهران» یک چک بانکی «قابل پرداخت در شعبه پاریس» گرفتم و روانه شدم؛ در دفتر کمپانی فروش ماشین، گفتند: «چک را امضاء کنید و به خودمان بدهید»، گفتم مبلغ چک بیش از قیمت ماشین است، باید بروم بانک، آن را نقد کنم و حساب ماشین را به شما بدهم؛ گفتند: «نیازی نیست به بانک مراجعه کنید، خودمان بقیه پول را به شما میدهیم» و همینطور شد!
امیدواریم با ادامه مذاکرات بعدی کشورمان با نمایندگان کشورهای 1+5 و رفع کامل تحریمها و ایجاد اطمینان بیشتر فیمابین، امور تجارت و بازرگانی و نقل و انتقال پول تسهیل شده و اهداف کلی متصدیان فعال و دلسوز کشورمان تحقق یابد.
تأثیر رفع تحریمها در فروش خودروهای ساخت داخل
صاحب نظران صنایع خودروسازی عقیده دارند: رفع تحریمها و افزایش واردات خودروهای ساخت خارج به صنعت خودرو کشورمان، لطمه میزند، بنابراین میباید با افزایش کیفیت، تنوع محصولات، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و شرایط فروش بهتر (که از خواستهای خریداران است) از این صنعت و منافع ملی، حمایت شود. گروهی نیز میگویند: به جای واردات خودروهای خارجی، بهتر است تکنولوژی آنها را وارد کنیم و با مشارکت تولیدکنندگان معروف اروپایی، آسیایی و آمریکایی، تولیدات داخل را با کیفیت و کمیت بیشتر به علاقهمندان تحویل دهیم.
مهمترین مسئله در تولید و فروش یک محصول ایجاد رقابت برای بازاریابی و صادرات است. بنابراین با تولید خودروهای مناسب، میباید این هدف پیگیری و اجرا شود. البته «تولید» به معنای خاص است نه «مونتاژ» و «کپی برداری» در هر صورت میباید پیشرفت صنعت خودروسازی کشورمان بیش از پیش مورد نظر باشد. صنعتی که «مادر صنایع» جامعه ماست و میلیونها نفر مستقیم و غیر مستقیم از طریق آن امرار معاش میکنند.