برای نخستین بار در روز 24 اردیبهشت سال 1346، خط تولید پیکان در کشورمان با ظرفیت تولید 60 هزار دستگاه خودرو در سال آغاز به کار کرد و پس از 38 فعالیت شبانهروزی و تولید دو میلیون و 295 هزار دستگاه خودرو، در 25 اردیبهشت 1384 متوقف شد و برای همیشه به موزه تاریخ سپرده شد.
یک کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به این که کل تولید خودروی پیکان در تاریخ تولید این خودرو، معادل ساخت دو ساله خودرو در کشورمان است، اظهار کرد: سال گذشته مجموعاً یک میلیون و 130 هزار دستگاه خودرو در کشور ساخته شد و به عبارتی هر دو سال معادل 38 سال تولید پیکان در کشور خودرو تولید میشود.
شهرام جباری زادگان با بیان این که روزانه سه هزار و 100 دستگاه خودروی جدید در کشور تولید میشود، تصریح کرد: این در حالی است که علاوه بر این، سال گذشته 103 هزار خودروی لوکس خارجی با خروج ارزی به ارزش دو میلیارد و 100 میلیون دلار نیز به کشورمان وارد شد.
وی با اعلام این که به طور متوسط یک سوم خودروهای تولیدی در داخل کشور و یک دوم خودروهای وارداتی از خارج از کشور وارد تهران میشوند، تأکید کرد: انبوه ورود خودرو به خیابانهای تهران، نه تنها با نیم قرن پیش که حتی با دهه گذشته نیز قابل مقایسه نیست و از افزایش تصاعدی برخوردار بوده است.
این کارشناس مسائل شهری در پایان با تأکید بر این که روزانه یک هزار و 46 دستگاه خودروی داخلی به علاوه 141 دستگاه خودروی خارجی به تهران وارد میشود، خاطرنشان کرد: روند تولید خودرو و ساخت معابر، معادله نابرابری است که مدیریت شهری و شهروندان به ویژه آنها که فاقد خودرو هستند جور آن را میکشند و صرفاً خودروسازان از منافع آن برخوردار میشوند.
منبع: خبرخودرو