خودرو کابوس شیرین زمانه ، چند سالی است بلای جان همه شده است. از طرفی مشتری سر در گم قیمت خودرو و از آن سو خودرو ساز حیران سود و زیان و این وسط دولت گرفتار اما و اگر و شرط و شروط های عجیب و غریب ، آنهم با داس شورای رقابت که کم کم شبیه تراژدی غمناکی شده است . چرا که انجام دادن و ندادنش موجب شر است .
حتما یادمان است که مشتری روز های خوشی را بین سالهای 80 تا 88 پشت سر گذاشت . شرایط فروش استثنایی خودرو سازان در فاصله این سالها باعث شد تا اقشار مختلف جامعه بتوانند داشتن خودرو شخصی را تجربه کنند و حتی در برخی از خانواده ها مالک بیش از یک خودرو باشند. اما رفته رفته با بالا رفتن قیمت ارز و نفس گیر شدن تحریم های طاقت فرسا ، علیرغم اعلام خودرو سازان که تحریم ها هیچ گونه تاثیری برروی آنان ندارد و تنگ تر شدن حلقه های تحریم بر روی صنایع خودرو سازی و عدم همراهی قطعه سازان و بسته شدن بازار های جهانی ، خصوصا قطعات با کیفیت ، تیراژ به میزان قابل توجهی با افول روبرو شد و معجزه تیراژ که تا دیروز قوت حیات و ممات خودرو سازان بود با کاهش هراس انگیزش بلای جان خودرو سازان شد و آنان را ناچار ساخت تا با دست پاچگی مسیر های پر پیچ و خمی را برای ادامه حیات خود بر گزینند.
خودرو ساز به یک باره با انبوهی از بدهی و زیان ناشی از کاهش تولید و قیمت پایین خودرو روبرو شد. واقعیت غمناک سر نوشت خودرو ساز داخلی که در طول سالهای گذشته وزنه اشتغالزایی جوانان کشور است تا بدان حد عمیق و دردناک است که مجالی دیگر برای بیان این حرکت خوب و قابل ستایش آنان می طلبد. اما همین قدر بس که خودرو ساز نقشی حیاتی در میزان اشتغالزایی جوانان کشور بر عهده دارد و سالهای سال توانسته است با وجود همه فراز و نشیب هاضمن حفظ کرامت انسانی پرسنل خود ، آینده شغلی آنان را تا حدودی تضمین نماید.
با این همه هیچکس منکر حقوق بجا مشتری نیست . مشتری شریک خودرو ساز است و حق دارد تا از خودرویی خوب و با کیفیت و صد البته با قیمت مناسب بر خوردار باشد. اما چاره چیست؟ وضعیت در طول این سالها آنچنان بهم خورد که خودرو سازان همواره با چالش های جدی روبرو بودند. حال که تا حدودی امید و راه برگشت به روز های اوج به اردوگاه آنان بازگشته است ، کشمکش اخیر شورای رقابت ، دولت و خودرو سازان ، مشتری بیچاره را پا در هوا و خودرو سازان را در هول و ولا گذاشته است .
اما در این میان انگار این خودرو ساز داخلی است که می بایست جور همه فشار ها را تحمل کند تا مبادا نگویند که دوباره در کشور گرانی شده است. تا دوباره نگویند خودرو سازان به حقوق مشتری توجه ای ندارند.
بی تردید در واویلای موجود ؛خودرو سازان با بی برنامگی در تولید و حتی فروش روبرو هستند . اما یادمان باشد. آنها نیازمند توجه هستند و نیازمند کمک ، تا دوباره بتوانند به پشتوانه تولید و تنوع محصول ، پاسخگویی نیاز مشتری باشند.
باور داشته باشیم دولت در این میان می تواند نقش تعیین کننده ای برای حل معضل بوجود آمده داشته باشد. کمک ها مالی دولت به خودرو سازان ، نوش داروی بعد مرگ سهراب نیست ؛ بلکه مسکنی قوی برای شروع درمانی تدریجی است . پس با خودرو ساز همراه باشیم و این اندازه چوپ لای چرخ خودرو ساز نگذاریم .