مکزیک توانست ظرف پنج سال گذشته با اتکا به نیروی کار ارزان قیمت، موقعیت مناسب نزدیک به امریکا و قراردادهای متعدد تجارت آزاد سرمایه گذاری های خارجی صنعت خودرو را جذب کرده و با ساخت تاسیسات خودروسازی، رشد بسیار عظیمی را در این حوضه داشته باشد.
یکی از مهم ترین تاثیرات این کشور مربوط بازار خودروهای کوچک و فوق کوچک می شود که با حاشیه سود کم و با تیراژ بالا به بازارهای خارج از امریکای شمالی ارسال می شود. البته این روند با تصمیم تویوتا برای انتقال تولید کرولا از کانادا به مکزیک و ایجاد توازن تولید در منطقه امریکای شمالی شدت گرفت. در واقع تویوتا تصمیم دارد پلتفرم محصولات کوچک را به این کشور منتقل نماید.
ایالات متحده تا سال 2013 به کمک محصولاتی همچون دوج دارت، فورد فوکس، هوندا سیویک، شورولت های سونیک و کروز تولید بیشتر در حوضه خودروهای کوچک داشت. اما با گذشت زمان و ورود خودروهای فولکس واگن های جتا و گلف، نیسان سنترا، هوندا فیت و مزدا 3 تولید مکزیک با حدود 100 هزار دستگاه بیشتر از امریکا به 1.5 میلیون دستگاه رسید.
از سویی این روند هنوز ادامه دارد و قرار است که تولید محصولاتی همچون مزدا 2، کیا فورته و کرولا در این کشور آغاز شود.