هیوندای موتور، غول خودروسازی کره جنوبی، در صدد است با هدف کاهش هزینه های مربوط به نیروی کار بازار داخلیش، ساختار تعیین دستمزد پایه کارکنان را باز طراحی کند.
گفته می شود تغییر ساختار اعطای دستمزد هیوندای می تواند این شرکت را در وضعیت بهتری قرار دهد و اوضاع حقوق بگیران آن را بهبود بخشد. اما دگرگونی یک سیستم قدیمی که دهه ها مورد استفاده قرار گرفته می تواند به نزاع با اتحادیه های کاری بیانجامد. در شرایطی که اقتصاد کره مسیری نزولی را پیش گرفته و این کشور به یکی از پیرترین بازارهای اقتصادی جهان تبدیل می شود افزایش هزینه های مربوط به نیروی کار می تواند به مرور سبب کاهش رقابت پذیری گردد.
در واقع در صورتی که هیوندای به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های کره ای موفق به تغییر ساختار فوق الذکر شود دیگر دستگاه های کشور نیز می توانند به آرامی چنین ورندی را پیش بگیرند.
ون گاپ هان، مدیر هیوندای، به تازگی این مسئله را طی نامه ای به کارکنان اعلام کرده و از برنامه شرکت برای ایجاد تغییرات بنیادین خبر داده است. وی در این باره گفت: میزان دستمزدهای ما به عنوان یک شرکت تولیدی به سر حد خود رسیده است و نگران شرایطی هستم که هیوندای دیگر قادر به تولید داخلی خودرو نباشد.
گفتنی است در گروه هیوندای، که شرکت خودروسازی آن یکی از زیر مجموعه های مهمش است، کارکنان ارشد دو برابر کارگران معمولی حقوق می گیرند و میزان پاداش های آن ها بسیار بیشتر از دیگر همکارانشان در کشورهای دیگری همچون ایالات متحده است.