عکس: علی رزوان
نوشته: مسیح فرزانه
برای مشاهده تصاویر روی لینک اخبار مرتبط در پایان مطلب کلیک کنید.
پس از پایان سال 2014 وقتی آمار فروش سالیانه و سودو ضررخودروسازان دنیا منتشر شد، تویوتا موفق شد با تولید حدود 5/10 میلیون دستگاه ماشین از کلیه سوپر برندهاو زیر مجموعههای گروه فولکس واگن پیشی گیرد. هدفی که تویوتا با کمک زیرمجموعه لوکس سازش یعنی لکسس (با افزوده شدن کلاسهای جدید در طی این سالها) و Scion هر از چند گاهی به آن چنگ میزند.
در این میان ماشینی که لکسس برای رقابت در کلاس سدان اسپرت کامپکت همیشه از سال 1998 روی آن حساب میکرده IS بود، محصولی که آن زمان در ژاپن با نام ایتالیایی Altezza (به معنی سرور- بزرگ) با طراحی «اوئنو یوشیو کانتو» روانه بازار شد. اگرچه این کلاس ماشین به دلیل حضور استخوان خورد کردههای قدرآلمانی تاکنون به آن اعداد دلخواه لکسسیها فروش نکرده اما این شرکت برای معرفی و جا انداختن این خوش تراش آسیایی از هیچ کاری فروگذار نکرد تا جایی که برای نسل سوم که از 2013 تولید و در کشورمان نیز وجود دارد، در برنامههای خیریه حضور یافت، در مسابقات BTCC انگلستان قدم گذاشت و یا برای ساخت تیزر مدل 2014 از طرفدارانش در شبکه اجتماعی پُرطرفدار اینستاگرام خواست تصاویری که از IS به ثبت رساندهاند را به صورت مستقیم توسط این اپلیکیشن ارسال تا لکسس از آنها یک تیزر بسازد.
این تبلیغات در کنار کیفیت و راندمانی که همیشه در لکسس زبانزد بود فروش این سگمنت را از سال اول از 15 هزار تا در پایان سال 2014 به بیش از50 هزار دستگاه رساند و در این سالها توانست جوایزی از مؤسسات JD power، Kelley blue، فروم جهانی طراحی، مجله تاپگیر و . . . را به خود اختصاص دهد. البته در مورد تویوتا مسئله این بود که این خودروساز از بدو تولدش در دهه 30 میلادی حداقل تا دهه 60 محصولات باکیفیت و بادوامی تولید نمیکرد و پس از آن بود که بهدلایلی چون حمایت مصرفکننده ژاپنی، تغییرات راهبردی در طراحی و تولید و عرضه و مشتری مداری ارزش این برند را در هر دهه بالاتر از سالهای قبل برد.
به هر حال در کشورمان داستان استقبال نه چندان بالا از برند لکسس شاید حکایتی دگر دارد. در طی این سالها که این برند تحت نام وارد کننده تویوتا راهی کشور شد تا به امروز به غیر از نمونه کراس اوور RX در مدلهای دیگر به فروش قابل ملاحظهای دست پیدا نکرده است. عدهای از فعالین و کارشناسان عدم سیاستگذاریهای مناسب فروش و بازاریابی وارد کننده، عدهای دیگر سایه سنگین دو برند آلمانی یعنی مرسدس بنز و بامو و برخی افت قیمت نسبتاً بالا و بازار دست دوم نه چندان پُررونق را از دلایل عدم نسبی موفقیت لکسس در بازار ایران ذکر میکنند. با تمامی اینها پس از گذشت چند ماه از ورود نسل جدید لکسس IS 250 به سراغ یکی از آنها رفتیم تا در قالب راندنی چند ساعته در شهر، با خصلتهای فرزند خوش تیپ و اخموی لکسس به سان یک ماجراجو بیشتر آشنا شویم.
تجربه نشان داده برای مصرفکننده، اولین موردی که در یک خودرو جلب توجه میکند، ظاهر آن است. یکی از مدیران معروف برندهای خودروسازی دنیا معتقد است که با یک طراحی جذاب، بیش از 70 درصد راه را برای فروش محصولتان رفتهاید! و اگر مشتری و مخاطب شما، خانمها و تصمیمگیرنده آنها باشند، شک نکنید که یک ماشین زیبا بدون هیچ چانه زدن فروخته شده! برای پیدا کردن یک مثال مناسب امروزی شاید لکسس IS انتخاب نسبتاً مناسبی باشد. طراحی رادیکال، با خطوط شکسته، جلو پنجره عظیم الجثه و حجمهایی که مانند چشم ژاپنیها ترکیبی از ریزی، درشتی و کشیدگی است. IS هم در نگاه اول به راحتی بیننده را جذب میکند. مورد بعدی ارتفاع پایین این ماشین است که با طرح اسپرت بدنه و رینگهای خوش قیافه، نمایی کاملاً اسپرت به آن داده، فاکتوری که حداقل در روز آزمایش چندین بار سبب توقف ما و پرسش عابرین شد که اسم این ماشین چیست؟!
فضای داخل IS محیط عجیبی به نسبت بیرون آن دارد. طراحی ساده، گیرا، با کیفیت (به غیر از بخش میانی) و البته با کنسولی عریض . . . در مجموع کابین ماشین محیطی ساده و یکسان دارد که به راحتی با آن ارتباط برقرار میکنید و شاید ارگونومی خوب هم به این فاکتور کمک میکند. البته صندلیهای جلو با وجود راحتی، خیلی اسپرت نبوده و آنچنان احاطهای روی پا و اطراف بدن ندارند. ولی از آنجایی که شما سوار یک کامپکت سدان اسپرت (یا همان خودروی 4 در جمع و جور ورزشی) میشوید، فضای زیادی از نظر بازی کردن بدن در ماشین نداشته و این کوتاهی سقف و کمی عرض، با وجود فضای پای خوب برای سرنشینان عقب ملموستر است.
این را نیز اضافه کنم که لکسس در حالی در داخل بیشتر از خطوط نرم و اسپرت و محافظه کار استفاده کرده که چنانچه داخل نسخه F اسپرت بنشینید، به غیر از موتور یکسان، تعلیق تقویت شده، کیت بدنه تهاجمیتر، صندلیهای اسپرتتر و کمی امکانات بیشتر، فضای آن بهویژه نشانگرهای پشت فرمان تعریفی ساده از سوپراسپرت گذشته لکسس یعنی LFA پیدا کردهاند! ستونهای ماشین هم به نحوی تعریف شده که نقطه کور بهویژه در دور زدنها میدهند و اگر مراعات نکنید پس از مدتی کوتاه در دو سر سپر دفترچهای خط خطی شده و مشکی از سایش به جاهای مختلف با خود به یادگار میبرید!
موتور 5/2 لیتری و 6 سیلندر ماشین هم عملکرد و کشش متوسطی دارد. با توجه به اینکه حدود 9 تا 10 ثانیه زمان میبرد تا به سرعت 100 کیلومتر برسد و وزنی که حدود 5/1 تن تعریف شده (که کمی زیاد به نظر میرسد) در کنار تعریف قدرت به وزن یک به 6/7 نه چندان تنبل است و نه خیلی پُرشتاب، شاید مشاهده عدد 204 اسببخار روی کاتالوگ، تصویر متفاوت در ذهنتان بسازد. اما آنچه روی بروشور یک ماشین از سوی سازنده منتشر میشود تا راندمان فنی یک محصول درکف جاده، هزاران داستان با خود به همراه خواهد داشت.
اگرچه صدای منبع اگزوز کمی فراتر از عملکرد و توان موتور است اما روی تخته گاز کردنها و فرمان دادنها که گاهی عقب ماشین روی سرعتهای بالا آمادگی سردادن و لغزش دارد همخوانی ندارد! مثل برخی مصرفکنندگان که منبع اگزوز SLهای AMG را روی C و E کلاس نصب میکنند.
در مورد پایداری این ماشین باید بدانید در تعویض خطوط روی سرعتهای 120 تا 140 کیلومتر و فرمان دادنهای آنی، سواری تحت کنترل و آرام، با موتور و کابینی بیصدا و متین نصیبتان میشود. در حین رانندگی حس میکنید فرمان ماشین بیش ازحد به جهت دادنهای شما حساسیت داشته و عکسالعمل نشان میدهد و به نوعی حسی طبیعی از سطح جاده به راننده منتقل میکند. همچنین هیچگونه تند فرمانی با این وجود در سر پیچها از IS مشاهده نشد.
البته ارتفاع خیلی کم ماشین تا زمین، شما را برای رد شدن از هر دستاندازی (چه ریز و چه درشت) دچار مشکل میکند و کج رد کردن دستاندازها دردی دوا نمیکند. فرمان، خوشاستیل و خوشدست است. مورد دیگر این که با وجود داشتن چهره و روح سامورایی، اما قلبی مانند گنجشک و آرام دارد. یعنی چهره اسپرت ماشین با سواری معمولی آن هیچ همخوانی ندارد!
رینگهای ماشین، فاصله کم تایر تا اتاق، تایرهای فاق کوتاه و ارتفاع کم ماشین تا زمین اگرچه هندلینگ، چسبندگی و فرمانپذیری خوبی بخشیده اما از کیفیت سواری در جادههای کم کیفیت و پر دستانداز کاسته است. هر چند حس پشت رل، فضای داخل و ابعاد اتاق و نیمچه زوزه اگزوز، حس راندن یک ماشین اسپرت بدون توجه به عملکرد فنی اسپرت را القاء میکند.
نکته زبانزد این ماشین، هماهنگی خوب موتور و گیربکس است. نرمی تعویضهای گیربکس، دور موتور گرفتنهای مناسب و همینطور تعویضهای به جا مسئلهای است که روی مهندسی پیاده شده لکسس چیز عجیبی نیست، اما شایسته تعریف است. یکی از دوستانی که این ماشین را مدت بیشتری است در اختیار دارد و دائماً بین شهرها در رفت و آمد است، میگوید ماشین گاهی اوقات تند فرمانی دارد، اما در طول سواری ما مورد مشابهی حس نشد. البته نرمی سواری و سیستمهای تعلیق لکسس همیشه زبانزد بوده و با این اوصاف تحمل پذیرش 74/0 تا 77/0 جی فشار جانبی را دارد.
به خاطر دارم در یکی از آزمایشهای انجام شده روی مدل ES، بهدلیل افزایش ارتفاع ماشین و استفاده از رینگهای بزرگتر (از سوی مالک) ماشین در ترمز کردنها دچار دایو کردن (کله کردن) میشد و در دور زدنها درپیچهای تند، ماشین با ثباتی نبود. اما IS در مدلی که دارای سیستم تمام چرخ متحرک است باید یک سدان اسپرت خوش نقش روی کف جاده باشد، اگرچه اطمینان من به سیستم 4Matic مرسدس بنز و کواترو آئودی بیشتر بوده، چون آزمایشش را در طولانی مدت پس داده است.
سواری این ماشین ترکیبی از مرسدس بنز C کلاس با بامو سری 3 و کیفیت ساخت همیشه خوب لکسس است. اینکه شما برای خرید به سمتش جلب بشوید فقط کافی است از برندهای آلمانی کمی چشم پوشی کنید و هر آنچه میخواهید از IS بگیرید. با تمامی این اوصاف اگرچه کیفیت IS، سواری به نسبت نرم و پایدار در کلاس خود، ترمزهای قدرتمند، چهره جذاب و هزینههای نگهداری مناسب آن (بهدلیل گارانتی خوب شرکتی) از نقاط قوت آن است، اما با توجه به قیمتهای نسبتاً نزدیک به دو رقیبش در بازار کشور یعنی بامو 320، مرسدس بنز C200 و البته بازار فروش دست دوم نه چندان پُررونق و سواری به مراتب جذابتر دو آلمانی، این آسیایی را به صورت مجموع از حیث امتیاز پائینتر از دو آلمانی قرار میدهد ولی اگر علاقهمند خاص سوار شدن و البته پرداخت بهای همه اینها باشید، IS در کل میتواند شما را راضی کند.
تجربه ثابت کرده، ایرانیها نه تنها روی مارک و برند ماشین تعصب دارند بلکه حتی پس از نیم قرن هم به سختی میتوان آنها را از مارکهایی که با آنها نوستالژی دارند جدا و حتی ثانیههایی دور کرد! همین مسئله میتواند خرید IS را علیرغم تمامی شایستگیهایش دشوار کند. محصولی که از این پس باید با وجود وضع قوانین جدید انحصاری که توسط انجمن واردکنندگان توافق آقای وزیر را گرفت تنها توسط واردکننده شرکتی راهی کشور شود و این یعنی عقبگرد به گذشته و انحصار در بازار در قالب یک پاس کاری داخلی برای تعریف یک طرح ناعادلانه!
در خاتمه جا دارد از آقای محسن بیگی جهت همکاری با تیم آزمایش «مجله ماشین» تشکر کنیم.
سایرمشخصات لکسس IS 250 مدل 2014:
گنجایش و آرایش موتور: 5/2 لیتری 6 سیلندر خورجینی
قدرت موتور: 204 اسببخار در دور موتور 6400
گشتاور: 250 نیوتنمتر در دور موتور4800
محور حرکتی: دوچرخ متحرک عقب
شعاع گردش (متر): 4/10
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): 4666/1811/1430
فواصل محور عقب تا جلو (میلیمتر): 2799
فضای صنوق بار: 390 لیتر
وزن (کیلوگرم): 1569
نسبت وزنی به اسببخار: یک به 6/7
ابعاد رینگ و تایر: 17 R 45/225
گنجایش مخزن سوخت (لیتر): 80
میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر شهری (لیتر): 1/11
نوع جعبه دنده: 6 سرعته خودکار
شتاب صفر تا 100 کیلومتر (ثانیه): 8
حداکثر سرعت (کیلومتر): 225
قیمت در بازار کشور: حدود 250 تا 260 میلیون تومان