رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت : با توجه به افزایش روز افزون کیفیت بنزین از سال 90 تاکنون و همچنین با نظارت و بازرسی های مرکز کنترل کیفیت از جایگاه های عرضه سوخت ، شاهد افزایش کیفیت این محصول هستیم.
وحید حسینی افزود : از مجموعه پارامترهای مختلف و تاثیرگذار برآلودگی هوا می توان به استاندارد خودروها ، احتراق و کیفیت بنزین و گازهای ترکیبی و خروج آن از اگزوز خودروها اشاره کرد.
وی در رابطه با عرضه بنزین یورو 4 در جایگاه ها افزود: بنزین های عرضه شده با کیفیت استاندارد جهانی یورو 4 بوده و از لحاظ کیفیت در سطح بسیار خوبی قرار دارند .
وی در مورد پیچیدگی پدیده آلودگی هوا گفت: با خروج آلاینده ها از مخزن خودروها و ورود آن به اتمسفر ، این آلودگی در معرض نور خورشید قرار گرفته و بعد از طی پروسه ای ، واکنش های اتمسفریک روی می دهد که همین امر باعث آلودگی هر چه بیشتر هوا می گردد.
حسینی درباره رابطه آلودگی هوا و کیفیت سوخت افزود: با توجه به رابطه مستقیم آلودگی هوا با کیفیت سوخت تلاش ما برای تولید و عرضه هر چه بهتر سوخت با کیفیت و استاندارد های بین المللی با اکتان بالا است .
وی تصریح کرد : کیفیت سوخت در سال 93 نسبت به سال 92 افزایش یافت و سولفور بنزین که در ابتدای سال 92 ppm آن حدود 8 هزار بود در ابتدای سال 93 به زیر 5 هزار رسید.
وی ضمن اشاره به بهبود وضعیت خودرویی سامانه حمل ونقل عمومی تهران اشاره کرد: به دلیل خروج خودروهای فرسوده در سال 93 و اسقاط آنان و نیز ورود خوردروهای نو به این سامانه ، این امر موجب افزایش بهبود کیفیت هوا در سال جاری شده است .
حسینی در پایان گفت : 82 درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به منابع متحرک مانند خودروها ، موتورسیکت ها، کامیون ها و اتوبوس ها است که باید از لحاظ سطح کیفیت در شرایط خوبی قرار داشته باشند .
منبع: خبرخودرو