یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به افزایش ورود برخی از خودروهای بی کیفیت به کشور گفت : در سالهای گذشته قیمت پایین برخی خودروهای خارجی موجب شد که خودروسازان به جای توجه به ارتقاء تولید در داخل ، اقدام به عرضه برخی از خودروهای کم کیفیت و گاها بی کیفیت در داخل نمایند که قطعا آسیب های جدی را به صنعت خودرو داخل خواهد زد.
دکتر طالبی افزود : مسلما این اقدام شرکتها نه تنها انتقال دانش فنی را به دنبال ندارد بلکه در دراز مدت سودی را نیز برای کشور نیز به همراه نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه کسب هر گونه تکنولوژی و فناوری به روز در صنعت خودرو مستلزم همکاری مشترک با شرکتهای خودروساز بزرگ و معتبر جهانی است ، تصریح کرد : یقینا هر تفاهم نامه و قرارداد همکاری که با هدف انتقال تکنولوژی و دانش نباشد نه تنها برای کشور سودی را ندارد بلکه در آینده نه چندان دور نیز موجب وابستگی بیش تر در این عرصه از صنعت خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم اهمیت صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع مادر در ایران اظهار داشت : هر گونه توجه به صنعت خودرو مسلما سودآوری و ارزاوری خوبی در کشور به دنبال داشته و رشد سایر صنایع وابسته را نیز موجب خواهد شد.
وی گفت : البته هر گونه تلاش برای همکاری مشترک و افزایش رقابت پذیری با شرکتهای خودروساز دنیا ضمن اینکه نیازمند حضور در بازارهای جهانی است بلکه برای دستیابی به این شرایط باید برنامه ها و اهداف دراز مدت خودروسازی کشور نیز مورد بررسی مجدد و بازنگری جدی قرار گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه بر توجه به لزوم تغییر در اهداف و استراتژی صنعت خودرو اظهار داشت : اهداف و چشم اندازی که در این سال ها برای صنعت خودرو تدوین شده براساس نیاز و شرایط و پیش بینی تاثیر این موقعیت بر بازار سال های آینده بوده در حالی که شرایط حاکم بر فضای تولید و صنعت کشور و وجود تحریم ها مستلزم تدوین برنامه کوتاه مدت و به روز تری است که با اهداف خودروسازان در شرایط فعلی کمی فاصله داشته باشد.
طالبی افزود : در صورتی که استراتژی منسجم و قابل قبولی در حوزه خودروسازی ایران وجود نداشته باشد قطعا این صنعت با شکست مواجه خواهد شد .
منبع: خبرخودرو