شرکت تویوتا موتور ژاپن بزرگترین خودروساز جهان است ولی نقطه اتکای آن به جای چین، بزرگترین مرکز فروش انواع اتومبیل در جهان بازار ایالات متحده می باشد.
فروش تویوتا و دو شریک تجاریش در بازار خانگی ماه گذشته افتی 21 درصدی داشت و باعث سقوط 0.1 درصدی نرخ عرضه خودرو در سه ماهه ابتدایی سال شد. البته با این وجود تویوتا توانست وضعیت خود را در مقایسه با سال های وجود تنش میان توکیو و پکن و اوج گیری احساسات ضد ژاپنی در چین بهبود بخشد.
ماه گذشته کرولای باز طراحی شده و لوین جز پر فروش ترین های بازار بودند ولی در عوض RAV4 و ویوس آمار ناامید کننده ای را بر جای گذاشتند. تویوتا عامل عمده افت فروش خود را عرضه خودروهای رقیبی همچون شاسی بلند هوندا CR – V در بازار چین عنوان کرده است.
در واقع علی رغم رشد 6.8 درصدی فروش تویوتا در چین در مقایسه با بازار سال 2013، این کشور نتوانست همه آرزوهای تویوتا را برآورده کند و در شرایطی که این شرکت انتظار عرضه 1.1 میلیون دستگاه خودرو را داشت تنها 1.03 میلیون دستگاه وارد بازار آن شد.