عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : همچنان شرایط و وضعیت صنعت خودرو ایران مناسب نیست.
عیسی امامی با بیان این مطلب افزود : متاسفانه در سالهای اخیر تلاش های صورت گرفته توسط خودروسازان کافی نبوده و همچنان در موضوع اجرای دستورالعمل و شاخص قیمت گذاری حرکت های صورت گرفته قابل قبول نیست.
وی تصریح کرد : در این مدت منطبق با فرصت افزایش تولید و ارتقاء کیفیت خودروها اقدامات انجام شده کافی نبوده است وهمچنان خودروسازان باید در راستای کسب سهم بیشتری از بازار تلاش کنند تا به عنوان دستاورد سودآوری بیشتری داشته باشند.
وی گفت : امروز به نظر می رسد که هزینه تولید خودرو همچنان در داخل بالاست و از سویی همچنان کیفیت ها چندان قابل قبول نیست متاسفانه قیمت تمام شده بالا ، خودروهای داخلی را از شرایطتولید اقتصادی دور و جذب مشتری را نیز کاهش می دهد.
وی تاکید کرد : البته در یکی دو سال گذشته با توجه به تحولات مدیریتی که در شرکت های خودروسازی به لحاظ برخی واگذاری ها صورت گرفت امید می رفت که تحولات جدی تری در صنعت خودرو صورت گیرد اما به جهت عدم خصوصی سازی واقعی و تداوم مدیریت ها دولتی همچنان مشکلات موجود در بخش های مختلف این صنعت وجود دارد.
عضو ناظر شورای رقابت تصریح کرد : خودروسازان باید در سال جاری بیشتر به موضوع هزینه فایده در تولید توجه کنند و تلاش کنند تا خودروهای به روز و با کیفیتی و با قیمت مناسبی را به بازار عرضه کنند.
امامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به تولیدات داخلی تاکید کرد : زمانیکه مقام معظم رهبری تمام مردم را به خرید تولیدات داخلی تشویق نمودند حاکی از این است که خودروسازان باید به خود آمده و در خصوص کیفیت تولید تلاش بیشتری کنند تا در شرایط رقابت پذیری سهم بیشتری از بازار داخل را جذب نمایند.
وی گفت : با وجود مسائل موجود به نظر می رسد همچنان راه زیادی برای دستیابی به صنعت خودرو جهانی و قابل عرضه در دنیا باقی است.
نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : در صورتی که خودروسازان سهم تولید را افزایش دهند قطعا درآمد شرکتها افزایش یافتهو زمینه توسعه و افزایش سرمایه گذاری در این صنعت فراهم خواهد شد.
امامی بااشاره به وجود تعرفه واردات بر لزوم افزایش کیفیت تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت :در صورتی که به کیفیت توجه جدی نشود با حذفتعرفه ها قطعا تمایل به خودروهای خارجی بسیار افزایش خواهد یافت.
وی با تاکید بر لزوم اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو گفت : در شرایط کنونی باید نفس واگذاری و خصوصی سازی شرکتهای خودروساز با رعایت اصل 44 قانون اساسی صورت گیرد البته به نظر می رسد برخی از واگذاری ها به صورت توافقی بوده است اینکه بخشی از ساختارهای جدا شده دولت به شکل و یا وابسته به دولت بیاید اقتصاد را در دست بگیرند این دقیقا از این جیب به آن جیب کردن است و هزینه اقتصادیتولید در کشور را بالا خواهد برد.
وی اظهار داشت : باید خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو اتفاق بیفتد تا فرصت رقابت برای حضور سرمایه گذاران خارجی نیز فراهم شود و از سوییموضوع کیفیت خودروهای داخلی به صورت جدی مورد توجه خودروسازان قرار گیرد.
وی تاکید کرد : امروز نه سازمان استاندارد و نه وزارت صنعت به عنوان متولیان اصلی و درجه یک پاسخ گوی شرایط کنونی صنعت خودرو نیستند حتی شورای رقابت علی رغم مسئولیتی که در خصوص نحوه اجرای دستورالعمل قیمتی گذاری دارد اهتمام جدی در این ارتباط نداشته و ضمانت اجرایی لازم را انجام نداده است و متاسفانه پای مسئولیت واگذار شده نرفته است و همین مسئله موجب شده که مردم نیز احساس کنند که کسی نیست که در مقابل حقوقآنها مسئولانه برخورد کرده و در مقابل هزینه خودروهای تولیدی پاسخ گو باشد.
منبع: خبرخودرو