رییس پلیس راهور پایتخت با اشاره به این که باید به دور از جزیی نگری و بخشی نگری، مسائل و مشکلات موجود از جمله نحوه رانندگی و فرهنگ ترافیک را با نگاه منتقدانه مورد آسیبشناسی و دلایل و عوامل آن را مورد ریشهیآبی قرار دهیم، گفت: تفکر فردی ما بر تفکر جمعیمان غالب است و این طرز فکر ریشه در لایههای نهفته ذهنی ما دارد و محصول دیروز و امروز نیست، بلکه نسل به نسل به ما رسیده است.
سردار تیمور حسینی با بیان این که چنین تفکری حتی در ضربالمثلهای ما که افراد را به جای تشویق به تفکر جمعی، به تفکر فردی ترغیب میکند نیز ریشه دوانده، افزود: ما نباید عالم بی عمل باشیم و در تفکر سازمانی نیز به عنوان یک قطعه از پازل مدیریت ترافیک کلانشهر تهران باید نقش خود را ایفاء کرده و در جای خود قرار بگیریم و شاه بیت این مهم آن است که هر دستگاه با سایر دستگاههای متولی و مسئول در ترافیک از لحاظ نظری و عملی، همراستا و هماهنگ باشد.
رییس پلیس راهور پایتخت با اشاره به این که پلیس راهنمایی و رانندگی در تهران، بیشترین تعامل را با مدیریت شهری دارد، اظهار کرد: نمره این تعامل انصافاً مثبت و رو به رشد ارزیابی میشود و امید است هر روز نقاط ضعف موجود کمتر و نقاط قوت آن بیشتر شود.
سردار حسینی با بیان این که دورهای که هر کس بخواهد ساز خودش را بزند و راه خودش را برود گذشته، تصریح کرد: ترافیک تهران رو به اصلاح و بهتر شدن است و این مهم نشان میدهد هدفگذاریمان هوشمندانه و آسیبشناسیمان اندیشمندانه بوده و از این رو میتوانیم امیدوار باشیم راهی که میرویم، راه درستی است که ما را به مقصد خواهد رساند.
امسال کشته های تصادفات تهران 87 نفر کاهش یافت
رییس پلیس راهور پایتخت در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به این که در سال 93 نیز مانند سه سال گذشته، تهران موفق شد رتبه نخست کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را در سطح کشور کسب نماید، اظهار کرد:
با کاهش 13 درصدی میزان کشتههای ترافیکی در تهران، در سال جاری نسبت به سال گذشته، تعداد 87 نفر از شهروندان این کلانشهر در جریان حوادث و سوانح رانندگی، جان خود را کمتر از دست دادند.
سردار حسینی با بیان این که پلیس راهور در همه مراسم و مناسبتهای طول سال - از تعطیلات نوروز گرفته تا دهه مبارک فجر و از سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) گرفته تا دهه محرم - مأموریتهای ویژهای را بر عهده دارد، تصریح کرد: شب چهارشنبه و همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال از جمله ایام پیش روست که پلیس راهور به صورت ویژه، مأموریت سامانبخشی به ترافیک شهر از جمله ساماندهی به مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س) را عهدهدار است.
رییس پلیس راهور پایتخت با اشاره به این که تلاشمان بر این اساس بوده که بتوانیم زمینهای ایجاد کنیم تا با کمترین استرس، در سایه تعامل و در محیطی آرام و با نشاط، مأموریتهایمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، گفت: با این وجود، بدون عیب و ایراد نیستیم و با بازنگری در نقاط ضعف خود، در تلاشیم تا کمبودها و کاستیهای خود را تا جای ممکن بر طرف کنیم و بتوانیم آنطور که شایسته مردم عزیزمان است، در خدمت آنها باشیم و به ایشان خدمت کنیم.
سردار حسینی در پایان اظهارت خود با بیان این که هدفمان این است که رانندگی با وسیله نقلیه شخصی را سخت و محدود کنیم، چرا که اعتقاد داریم شهر محل جولان خودروها نیست، خاطرنشان کرد: شهرها محل آرامش و راحتی انسانها هستند و لذا سیاستگذاریهای ما نیز باید معطوف به بسترسازی برای زندگی آرام و ایمن شهروندان در شهر باشد.
100 مناسبت در سال نیاز به تدابیر ترافیکی دارد
معاون شهردار تهران نیز در این نشست با اشاره به این که آخرین روزهای سال با وجود ایامی همچون شب چهارشنبه و روزهای پنجشنبه و جمعه آخر سال از نظر ترافیکی سختترین ایام سال است، اظهار کرد: افسران و نیروهای پر تلاش راهنمایی و رانندگی و رانندگان و تلاشگران حمل و نقل عمومی و همچنین مهندسان و کارشناسان حوزه ترافیک در تهران، همچون سایر ایام سال تلاش خواهند کرد تا این ایام نیز با آرامش بیشتر و دشواری کمتری برای شهروندان سپری شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که پلیس راهور در بیش از 100 مراسم و مناسبت طول سال از جمله مراسم هفتگی نماز جمعه که نیاز به تدابیر و تمهیدات ترافیکی دارد، درگیر است که باید به این عزیزان خدا قوت بگوییم، تصریح کرد: البته شهرداری تهران به ویژه دستاندرکاران ناوگان حمل و نقل عمومی هم پا به پای این عزیزان تلاش میکند تا مراسم و مناسبتها به شکل آبرومندانهای برگزار شود.
معاون شهردار با اشاره به این که افتخار پیروی از اهل بیت (ع)، تجربه زندگی در حکومت اسلامی و توفیق خدمت به مردم کشور اسلامیمان، موفقیتهایی هستند که نصیب هر کس نمیشوند، اظهار کرد: امروز بسیاری از خدمتگزاران نظام، دوران شکوهمند انقلاب اسلامی و حماسه عظیم دفاع مقدس را به عنوان عطیههای الهی تجربه کردهاند و در حال حاضر به افتخار نوکری مردم نائل شدهاند و باید قدر توفیقات ویژهای که خداوند متعال نسبت به همه ما اعطاء نموده را به خوبی بدانند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که دوره توفیق خدمت به مردم و تاریخ مصرف هر فرد در این دوران سر انجام روزی به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: نباید طوری عمل کنیم که هنگامی که به ما میگویند زمان خدمت شما به پایان رسیده، حسرت به دلمان بماند که چقدر توانستهایم از فرصتهایمان خوب استفاده کنیم و از این بابت حداقل غصه را بخوریم.
دوران خودروسالاری به سر آمده است
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ترافیک مانند بسیاری از موضوعات، سال به سال و حتی روز به روز دچار تحولات بسیاری میشود، اظهار کرد: علم ترافیک هر روز مسیر تکاملی خود را طی میکند و تکنولوژی سبک زندگی ما را عوض کرده و حتی روابط اجتماعیمان نیز را دستخوش تغییرات بسیار نموده است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که تغییرات تکنولوژیک را میتوان به قطاری در حال حرکت تشبیه کرد که ما برای همراه شدن با آن، باید همسو و همجهت حرکت کنیم، تصریح کرد: این که صرفاً به حفظ وضع موجود بسنده نماییم زیان کردهایم، بلکه باید در راستای تغییرات مورد انتظار حرکت کرده و برای رسیدن به آرمانها و آرزوهایمان تلاش کنیم.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروز ترافیک تغییر ماهیت داده و دوران خودروسالاری و طراحی شهرها با محوریت خودروها به سر آمده و جوامع شهری به سمت اصالت مردم و منافع اکثریت شهروندان حرکت میکنند و تبدیل به جوامع انسانمحور شدهاند، اظهار کرد: امروزه توسعه تکنولوژی و دانش روز به موازات توسعه علوم انسانی و اجتماعی در حال تکامل است و به همین دلیل تلاش داریم تا در جهت اصلاح و بهبود ترافیک، بیشتر از حوزههای اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که آلمان با 80 میلیون نفر جمعیت و 46 و نیم میلیون دستگاه خودرو، جمعیتی بیشتر از ایران دارد و تعداد خودروهای این کشور حدود سه برابر کشورمان است، تصریح کرد: این در حالی است که تعداد کشتههای ایران در جریان تصادفات رانندگی 18 هزار نفر و کشتههای آلمان 3600 نفر است و به عبارتی تلفات ترافیکی کشورمان پنج برابر این کشور است.
برخی رانندگان عابران پیاده را تا آستانه مرگ پیش میبرند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که نگرش حاکم بر جریان ترافیک در کشورهای توسعه یافته جهان از نگاه ماشینی به نگاه انسانی تغییر پیدا کرده، اظهار کرد: بدون تردید هر قدر عرضه را بیشتر کنیم، به میزان بسیار بیشتر از آنچه ایجاد کردهایم، تقاضا به وجود میآید و هر چه در این جهت تلاش کنیم پس از مدتی این تلاش، بی اثر و بی ثمر میشود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که ما باید به دنبال روشهایی باشیم که مردم را به بهترین شیوه ممکن به مقصد برسانیم، تصریح کرد: امروز نگاه دنیا به حمل و نقل، مبتنی بر توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی در راستای به حداکثر رساندن سفرهای شهری با وسایل نقلیه عمومی و به حداقل رساندن سفرهای شهری با وسایل نقلیه شخصی است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در کشوری مانند آلمان، اگر عابر پیاده با چشمان بسته از گذرگاه عابر پیاده در عرض خیابان عبور نیز کند، میتواند اطمینان کامل داشته باشد که به سلامت به آن طرف خیابان میرسد، گفت: آیا در کشور ما فردی که با دو چشم بینا و با بدنی که در سلامت کامل قرار دارد، قصد عبور از عرض خیابان و آن هم در گذرگاه عابر پیاده را داشته باشد، میتواند مطمئن باشد هنگام رفتن به آن طرف خیابان جان سالم به در میبرد؟
مهندس تشکری هاشمی در خاتمه با بیان این که اگر رانندهای در آلمان برای بار دوم مرتکب تخلف عبور از چراغ قرمز شود، وی را به منظور حصول اطمینان از سلامت عقلانیاش به مراکز تست عقلانیت معرفی میکنند، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که برخی از رانندگان ما در گذرگاههای عابر پیاده که با برجستگی مشخص شدهاند تا حداقل برای این که به خودروی خودشان آسیب نرسد، سرعت خود را کاهش دهند نیز سرعت خود را کم نمیکنند و عابران پیاه را تا آستانه مرگ پیش میبرند و به راحتی حقوق انسانی، قانونی و شرعی آنها را زیر پا میگذارند.
منبع: خبرخودرو