تردیدی نیست که فراخوان جنرال موتورز در سال 2014 شامل شمار بالایی خودرو بوده است اما حتی بزرگترین فراخوان این شرکت در سال جاری میلادی در مقایسه با بزرگترین فراخوانهای تاریخ صنعت خودرو قابل توجه نیست.
فورد با اختلاف زیادی جایگاه صدر در زمینه تعداد خودروهای فراخوان داده شده را در اختیار دارد. این شرکت در سال 1980 برای تعداد 21 میلیون دستگاه خودرو از 10 مدل برای مشکلی که موجب عقب رفتن خودروها از پارک میشد، فراخوان داد.
آمارها نشان داد راهکار فورد برای این مشکل که محققان 6000 مورد تصادف و حدود 100 کشته را مرتبط با آن عنوان کردند، ارسال یک برچسب هشدار به رانندگان بود تا روی داشبورد نصب شود.
جنرال موتور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون برای 15.6 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فراخوان داده است. این رقم شامل 2.6 میلیون دستگاه خودرو دارای مشکل سوئیچ احتراق است که ممکن است موجب خاموش شدن ناگهانی خودرو و غیرفعال شدن امکانات ایمنی آن شود.
این مشکل یکی از مرگبارترین موارد فراخوان سالهای اخیر بوده است. رگولاتورهای فدرال آمریکا که همچنان سرگرم تحقیقات هستند، معتقدند تصادفات مرگبار بیشتری با این مشکل مرتبط هستند.
بر اساس گزارش سی ان ان، طبق اطلاعات سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا، هیچ یک از 30 فراخوان امسال جزو 10 فراخوان بزرگ تاریخ صنعت خودرو نیست با این همه جنرال موتورز چهار رتبه این فهرست را در اختیار دارد.
2- فورد علاوه بر رتبه نخست، دومین رتبه را نیز در اختیار دارد. این شرکت در سال 1996 برای تعداد 7.9 میلیون دستگاه خودرو فراخوان داد و سوئیچهای احتراق آنها که ممکن بود دچار اتصالی و آتش گرفتن فرمان خودرو شوند را تعویض کرد.
3- بزرگترین فراخوان جنرال موتورز، این شرکت را در رتبه سوم قرار داد. تحقیقات نشان داد دهها مدل خودروی دهه 1960 و 1070 این شرکت موتور معیوب داشتند که ممکن است بود باعث شود خودرو به طور ناگهانی شتاب بگیرد. جنرال موتورز برای 6.7 میلیون دستگاه خودرو و کامیون فراخوان داد و یک دستگاه محدودکننده نصب کرد تا موتور را نگه دارد.
4- دومین فراخوان بزرگ جنرال موتور شامل 5.8 میلیون خودرو مربوط به اواخر دهه 1970 بود. اهرم کنترل که بخش مهم سیستم توقف بوده و به محور چرخ عقب خودرو متصل است، ممکن بود جدا شده و راننده کنترل خودرو را از دست بدهد.
5- فورد در سال 2005 برای 4.5 میلیون دستگاه خودرو فراخوان داد که ممکن بود آتش بگیرند. گویا سیستم کنترل سرعت ممکن بود دچار داغی بیش از حد شود. این شرکت در حالیکه قطعات جایگزین را آماده میکرد، از رانندگان خواست این سیستم را غیرفعال کنند. چهار سال بعد فورد دومین فراخوان مربوط به کنترل سرعت را برای مدلهای مختلف دیگری صادر کرد.
6- فراخوان تویوتا برای شتاب ناگهانی برای 4.4 میلیون دستگاه خودرو بود. این مشکل در سال 2009 آغاز شد اما همچنان برای این خودروساز دردسرساز ماند. تویوتا اوایل سال جاری میلادی با پرداخت 1.2 میلیارد دلار جریمه، اذعان کرد که محققان را در تحقیقاتشان گمراه کرده است.
7- فورد در سال 1972 برای چهار میلیون دستگاه خودرو دارای کمربند ایمنی معیوب فراخوان داد. این کمربندها ممکن بود از قلاب جدا شوند.
8- جنرال موتورز در اوایل دهه 1970 برای بیش از 3.7 میلیون دستگاه خودرو به دلیل نقص طراحی چارچوب زیر اتاقک خودرو فراخوان داد. سنگهای کوچک ممکن بود به دستگاه فرمان گیر کرده و هدایت خودرو را دشوار کنند.
9- فولکس واگن و هوندا هر یک برای 3.7 میلیون دستگاه خودرو فراخوان دادند. در سال 1972 فولکس واگن برای خودروهای 20 ساله به دلیل ایرادی که ممکن بود مانع کار کردن برف پاک کن شود، فراخوان داد. هوندا نیز در سال 1995 زمانی که تولیدکننده کمربند صندلی به وجود ایرادی در طراحی پی برد که ممکن بود موجب شکسته شدن قلاب کمربند شود، برای خودروهایش فراخوان داد.
10- جنرال موتورز در سال 2004 برای بیش از 3.6 میلیون دستگاه کامیون به دلیل ایراد کابلهای نگه دارنده درب عقب فراخوان داد.