نشست سالیانه سراسری نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش سایپا باهدف بررسی نقاط قوت و ضعف شبکه گسترده خدمات فروش و خدمات پس از فروش , تبادل نظرات و ارائه گزارش عملکرد سالیانه با حضور مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا, اعضای هیات مدیره گروه, مدیر ان عامل شرکت های پارس خودرو, سایپایدک, رایان سایپا, زامیاد, سایپا پرس, ستکو, امداد خودرو سایپا, نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی, جمعی از معاونان و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در سالن میلاد مرکز نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.
در این مراسم مهندس سعید مدنی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ضمن خیر مقدم به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش و تقدیر از زحمات یک ساله آنها گفت: در چند سال اخیر شرایط خاصی بر گروه خودروسازی سایپا حاکم شده بود و تولید به یک پنجم خودرو رسیده بود و لذا احتیاج به عملیات اورژانسی برای نجات این گروه خودروساز بود بر همین اساس با کمک شبکه نمایندگی ها و همدلی در فروش و خدمات پس از فروش, زنجیره تامین قطعات و حمایت های دولت تدبیر و امید از نابودی کامل گروه سایپا جلوگیری به عمل آمد.
وی افزود: در این برهه تلاشمان بر این بود که تولید افزایش یابد و لذا نیاز به نقدینگی محسوس بود و در این خصوص نمایندگی ها در تامین نقدینگی نقش بسیار مهمی داشتند.
مدنی تصریح کرد: خودروسازی نقش بسیار پر رنگی در اقصاد و صنعت کشور دارد و رشد شاخص کشور بر عهده خودروسازی بوده و باعث شده شاخص اقتصادی به عدد 6 برسد که جای افتخار دارد.
وی افزود:در حال حاضر فضای کسب و کار بسیار نامطلوب است ودر این فضا کار کردن بسیار سخت است به خصوص در این شرایط افرادی هستند که خواهان کاهش تولید و افزایش واردات هستند و از طریق رسانه ها به صنعت فشار وارد می کنند.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه در حوزه توسعه محصول تا سال 86 تقریبا هیچ گونه کاری در این حوزه انجام نشده گفت: متاسفانه در اوایل دهه 80 که وضعیت تولید خوب بوده هیچگونه سیاست گذاری کلانی در خصوص صنعت خودرو صورت نپذیرفته و سایپا با توجه به احساس نیاز در این موضوع در سال 90 با وجود مشکلات متعدد در مبحث تنوع سبد محصول شروع به فعالیت کرد.
وی افزود: با وجود مشکلات و زیان های چند سال گذشته خوشبختانه در حال حاضر وضعیت صنعت خودرو رو به بهبود است و در حال گذراز شرایط سخت هستیم.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا استراتژی سایپا را مشتمل بر 5 فاکتور مهم دانست و گفت: افزایش تولید , توسعه محصول, توسعه صادرات, فروش دارایی های غیر لازم و جلوگیری ازفعالیت سیاسی در گروه سایپا را در این چند سال به شدت دنبال کردیم.
وی افزود: از سال آینده مساله کنترل قیمت و افزایش کیفیت را به عنوان دو موضوع اصلی دنبال می کنیم تا در جهت افزایش رضایت مندی مشتریان گامی برداشته باشیم چرا که در شرکت سایپا هم محصول پراید برای مردم قدیمی شده و هم خطوط تولید دچار فرسودگی شده و لذا باید در این خصوص برنامه ریزی صورت پذیرد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا برنامه توسعه محصول گروه سایپا را برنامه ای منسجم دانست و گفت:این پروژه در سه دوره زمانی کوتاه مدت, میان مدت و بلند مدت تعریف شده است, در کوتاه مدت انجام پروژه هایی که نیمه کاره بوده و با سرعت کمی در حال انجام بود در دستور کار قرار گرفت و به سرعت دهی در انجام آنها پرداخته شد.
وی تصریح کرد: در پروژه میان مدت, اقدام به استفاده از ظرفیت های گروه و ایجاد تنوع در سبد محصولات با همکاری شرکت های برلیانس و چانگان شد و در پروژه بلند مدت نیز بزرگترین پروژه صنعت خودرو یعنی تولید پلتفرم کاملا ایرانی توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی خواهد بود که این پلتفرم با عنوان SP100 است و از سال 95 با همکاری مشاوران خارجی و قطعه سازان داخلی تولید خواهد شد و در طول دو سال 4 خودرو به بازار عرضه خواهد شد.
مدنی وضعیت گروه سایپا در حوزه صادرات را مناسب دانست و گفت: گروه سایپا همواره 70 تا 80 درصد صادرات خودرو کشور را به عهده دارد و امسال نیز نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته ایم و با توجه به 13 کشور همسایه ایران وبازار 400 میلیون نفری باید برنامه ریزی در جهت این بازار صورت گیرد و لذا نمایندگی هایی که امکان صادرات محصول را دارند در این خصوص شروع به فعالیت نمایند و سایپا نیز در این خصوص همکاری خواهد کرد.
وی مشکل اصلی گروه سایپا را تامین نقدینگی در شرایط فعلی دانست و گفت نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش می توانند در تامین نقدینگی به ما کمک کنند چرا که در حال حاضر بابت تسهیلات دریافت شده سود کلانی به بانکها پرداخت می شود و امسال نیز با وجود رشد در تولید محصول همچنان در این زمینه مشکل وجود دارد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در این شرایط سخت کارکنان گروه سایپا متحمل سختی هایی شدند, علاوه بر این قطعه سازان و نمایندگی ها نیز بسیار با سایپا همکاری کردند و امیدواریم با ایجاد کمیته های مشترک و استفاده از خرد جمعی بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.
وی با اشاره به مشکلات در کمبود قطعات و کیفیت قطعات به دلیل تحریم ها گفت: دوران سختی را با کمک همدیگر گذرانده ایم و در این مدت گاهی در تحویل خودرو به مشتریان نیز دچار مشکل بودیم ولی نمایندگی ها به عنوان پنجره سایپا رو به مشتریان با سعه صدر به سایپا کمک کردند.
مدنی خاطر نشان کرد: همواره برای افزایش درجه رضایت مندی مشتری نیاز به هزینه نداریم چرا که برخورد مناسب و رعایت کرامت انسانی با مشتریان باعث بالا رفتن حدود 30 رضایت مشتری می شود و آموزش چگونگی رفتار با مشتری و اصول مشتری مداری هزینه ای ندارد و در این خصوص به ما کمک خواهد کرد.
وی بااشاره به دقت بیشتر نمایندگی های فروش برای جلوگیری از تخلفات احتمالی گفت: حتما باید کنترل بر روی عملکرد کارکنان نمایندگی ها از طریق مدیران نمایندگی صورت پذیرذ و دقت زیادی داشته باشید.
مدیر عامل گروه سایپا باتاکید بر اینکه نمایندگی ها باید درباره خروج از انحصار موضع گیری کنند گفت: انجمن های خودروسازان و قطعه سازان در این خصوص موضع گیری کرده اند و نظرات خود را مطرح کرده اند و نمایندگی ها و انجمن های صنفی آنها نیز در خصوص خروج از انحصار نظرات خود را بیان کنند چرا که خروج از انحصار تنها راه نجات خودروسازان است و باید بازار بر اساس عرضه و تقاضا قیمت محصول را مشخص کرد.
وی افزود: این شرایط به معنای افزایش قیمت نیست و در طولانی مدت باعث کاهش قیمت نیز می شود علاوه بر این حذف قوانین دست و پا گیر باعث ایجاد سرعت در روند مراودات خواهد شد و خوشبختانه وزیر محترم صنعت معدن و تجارت خود شخصا در این خصوص وارد عمل شده و موارد را پیگیری می کند و بسیاری از این قوانین تا کنون اصلاح شده است.
مدنی گفت: با وجود انحصار در قیمت گذاری هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی حاضر به همکاری در جهت ایجاد سرمایه گذاری نیست علاوه بر این خوشبختانه با پیگیری های وزیر محترم صنعت, مهلت پرداخت بدهی های تولیدی تا 3 سال تمدید شده است که کمک خیلی خوبی به ما است.
وی افزود: ذی نفعان گروه خودروسازی شامل 5 گروه هستند,مشتری, کارکنان, سهامداران, دولت و جامعه و باید منافع همه باهم و در کنار هم مورد بررسی قرار گیرد تا در طولانی مدت بتوانیم به رشد و تعالی برسیم.
مدنی گفت: در خصوص فروش سازمانی محصولات تمامی نمایندگی های سایپا می توانند قرار دادهایی را با سازمانهای مختلف منعقد کنند و قطعا سازمان فروش سایپا نیز در انجام این کار کمک های لازم را انجام خواهد داد.
وی در پایان از همکاری وهمدلی تمامی نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش گروه سایپا تقدیرکرد و گفت:قطعا سال آینده با ورود محصولات جدید گروه سایپا به بازار وضعیت بهتری خواهیم داشت و با تصویب هیات مدیره برای نمایندگان برتر نیز جوایز تشویقی در نظر گرفته شده است.
در ادامه نماینده انجمن صنفی نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش به بیان مشکلات و نقطه نظرات و ارائه راهکارها در حوزه فروش و خدمات پس از فروش پرداخت و درخواستهای این انجمن را مطرح کرد.
در این مراسم از 16 نمایندگی ممتاز کشوری, 27 نماینده برتر استانی , 37 نماینده برتر شهرستان با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد همچینین از امدادگران نمونه, کارشناسان فنی برتر، مسئولان فروش نمونه و مسئولان فروش و برتر کارت نارنجی تقدیر شد. در حوزه فروش خودرو آپشن و دست دوم نیز از برترین های این حوزه تقدیر انجام شد.