آرش محبی نژاد افزود : طرح احیای صنعت خودرو همزمان با شروع فعالیت دولت یازدهم توسط انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور تدوین و در غالب نامه ای سرگشاده و در 6 بند به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارسال گردید.
وی گفت : در بسته جامعی که توسط انجمن همگن تدوین و ارسال شد شامل 6 بند کلی و اساسی در خصوص احیای صنعت خودرو است که در سال گذشته طی جلساتی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت راجع به این موضوع مباحثی مطرح و در آبان ماه سال گذشته این طرح به وزارت صنعت و معدن ارائه شد.
وی مسئله مهم در ارائه طرح احیای صنعت خودرو را تعدیل مشکل کمبود نقدینگی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت : طرح احیای صنعت خودرو با هدف تعدیل مشکل کمبود نقدینگی صنعت خودرو صورت گرفت تا علاوه بر رفع مشکلات صعت خودرو در این بخش ، این طرح نقاط خلاء صنعت خودرو را نیز پوشش دهد .
وی گفت : البته بخشی از مشکل نقدینگی صنعت خودرو از طریق راهکارهای مالی و بخشی نیز از توسط روش های تخصصی غیر پولی که در اقتصاد کلان مطرح می شود در این طرح ارائه شد که به نظر می رسد بواسطه این راهکارها قابل حل باشد.
وی تصریح کرد : هرچند بخشی از تامین نقدینگی خودروسازان به تسهیلات مالی مناسب و سیاست هایی که در خصوص این صنعت می توان اتخاذ کرد باز می گردد .
وی تاکید کرد : حذف سیاست قیمت گذاری دستوری از دیگر موارد مطرح در طرح احیای صنعت خودرو است ، در این بخش از طرح تاکید شده که خودرو کالای انحصاری نیست و نباید به صورت دستوری قیمت گذاری شود.
وی گفت : حذف سیاست زدایی از صنعت خودرو و جبران خسارات ناشی از عدم تعهدات دولت در قبال صنعت خودرو و یا تصمیمات غلطی که قبال این صنعت گرفته می شود از مواردی که باید دولت و مجلس در این راستا پاسخ گو بوده و جبران نمایند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور افزود : باید قواعد اقتصادی بر صنعت خودرو حاکم شود تا هر حزب و جناح سیاسی که بر سر کار می آید از این صنعت به عنوان ابزار استفاده نکند و این صنعت جان بگیرد.
محبی نژاد تصریح کرد: حمایت منطقی از صنایع قطعهسازی و خودروسازی با استفاده از ابزارهای مختلفی چون ابزارهای تعرفهای و کنترل و ساماندهی خودرو به خصوص قطعات خودرو به جهت ورود قطعات چینی به صورت قاچاق و غیره از مبادی رسمی از محورهای بعدی در طرح احیای صنعت خودرو است.
وی گفت : قطعا در این زمینه اعمال سیاست های تشویقی و حمایتی در راستای افق 1404 و ارائه جوایز صادراتی و همچنین ارتقاء بهره وری و ارتقاء کیفیت ، همگی از ابرازهای تشویقی است که می توان در این راستا بکار گرفت.
وی تصریح کرد : پیادهسازی واقعی ساز و کار مدیریت بخش خصوصی طبق اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی مقام معظم رهبری و برنامه 5 ساله پنجم توسعه از دیگر اهداف مطرح در طرح احیای صنعت خودرو است ک توسط انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو است که باید محقق شود.
این فعال صنعت قطعه سازی کشور در ادامه به برنامه راهبردی صنعت خودرو به عنوان یکی از برنامه های مهم و زیربنایی اشاره کرد و گفت : این برنامه باید جزء اسناد بالادستی صنعت خودرو لحاظ شود که با تغییر دولت ها قابل تغییر نبوده و در راستای چشم انداز 20 ساله و ترسیم افق 1404 باشد تا سلیقه ای نیز با آن برخورد نشود.
محبی نژاد تصریح کرد : خوشبختانه بخشی از این سند راهبردی در وزارت صنعت ، معدن و تجارت با همکاری سازمان گسترش و در راستای اهداف 1404 صنعت خودرو تدوین شده است.
وی با تاکید بر ضرورت تدوین این برنامه گفت : این برنامه راهبردی موجب حفظ جایگاه صنعت خودرو در افکار عمومی و در حوزه اجتماعی و فرهنگی خواهد شد چرا که مدتی است شاهد برخی تهدید ها و تخریب های غیر مسئولانه از سوی هر شخصی و هر مرجعی هستیم که به شدت بر این صنعت تاثیر گذاشته و صنعت خودرو را از ریل اصلی خودش خارج کرده است.
منبع: خبرخودرو