علی اکبر جوانروح افزود : هم اکنون بسیاری از فعالیت ها در این حوزه از صنعت به صورت دستوری است به همین جهت در چنین شرایطی دستیابی به ارتقاء تولید و تکنولوژی در صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور فراهم نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه رسیدن به توسعه صنعتی مستلزم دستیابی به تکنولوژی و دانش روز است، تاکید کرد : صنعت خودرو نیز برای توسعه و باید به تکنولوژی روز مجهز باشد.
وی همچنین یکی از مشکلات موجود در کشور را نبود زیر ساختار درست اقتصادی دانست و گفت : برای اینکه سرمایه گذار در فضای تولید سرمایه گذاری کنند باید زیر بنا و ساختار کلی تولید در کشور اصلاح شود.
وی در ادامه با توجه به ضرورت تولید و عرضه خودروهای جدید و به روز در کشور خاطر نشان کرد : مسلما برای تولید و عرضه خودروهای جدید باید زمینه ارتقاء تکنولوژی در صنعت قطعه سازی نیز فراهم شود که تحقق این مساله مستلزم عزم و اراده ای راسخ برای کوتاه کردن دست دلالان از این صنعت است.
با اشاره به تداوم رکود در بازار خودرو ، اظهار داشت : هر گونه بی تحرکی و رکود در بازار خودرو بر وضعیت واحدهای قطعه سازی نیز تاثیر گذاشته و مسلما تولید در این بخش را نیز با مشکلات و موانع روبرو خواهد کرد.
این فعال صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد : امروز هر تولیدکننده ای مشکلات و موانع بسیاری برای فعالیت در این حوزه دارد شود و معمولا با تولیدکننده داخلی هیچ گونه همکاری صورت نمی گیرد.
جوانروح به وضعیت قطعه سازان در دو سه سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت : متاسفانه در چند سال اخیر با کاهش تولید قطعات ، بخش زیادی از واحدهای قطعه سازی بزرگ در کشور در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در این سالهای گذشته نزدیک به 70 تا 80 درصد از واحدهای قطعه ساز در کشور ناگزیر به توقف تولید و تعطیلی شدند ، افزود : هر چند در این مدت برخی از قطعه سازان بزرگ از گردونه تولید حذف شدند اما تعدادی از قطعه سازان به دلیل حمایت های خاص به نحوی گسترش و توسعه یافتند که توانستند بخشی از سهام خودروسازان را خریداری نمایند.
وی همچنین ضمن اشاره به بهبود وضعیت تولید قطعه سازان در سال جاری تصریح کرد : هر چند تولید قطعه سازان روند بهتری یافته اما همچنان بخش زیادی از قطعات مورد نیاز خودروسازان توسط تعداد خاصی از شرکتها و یا بواسطه واردات قطعات چینی تامین می شود.
منبع: خبرخودرو