پروفسور علی گرجی رئیس مرکز علوم اعصاب بیمارستان خاتمالانبیاء و دانشگاه مونستر آلمان در نشست خبری چهارمین گردهمایی بینالمللی ایمنی راهها و دومین گردهمایی بینالمللی نروتروما که از 29 بهمن تا یک اسفند در تهران برگزار میشود، گفت: برای برگزاری این گردهمایی از 20 متخصص ترومای بینالمللی دعوت شده تا به تهران بیایند.
وی با بیان اینکه دعوت از این افراد در شرایط حال حاضر منطقه و فعالیت داعش کار دشواری بوده است، گفت: ما مجبور بودیم به تکتک این افراد توضیح دهیم که کشور ما یک کشور امن است و خبری از حضور داعش در آن نیست.
رئیس چهارمین گردهمایی ایمنی راهها به حضور رئیس انجمن نروتروما اروپا در این گردهمایی اشاره کرد و گفت: در تمام کشورهای دنیا اولین نکته برای گرفتن گواهینامه رانندگی گذراندن دورههای کمکهای اولیه و احیا است.
وی خاطر نشان کرد: یک احیای ساده میتواند تعداد کشتههای تصادفات در کشور ما را به شدت کاهش دهد اما متأسفانه آموزشهای کمکهای اولیه به رانندگان مغفول مانده و کسی به آنها توجه نمیکند.
گرجی به کشته شدن حدود 4 هزار کودک زیر 12 سال در تصادفات کشور اشاره کرد و گفت: وجود یک صندلی ایمنی کودک در خودرو میتواند این تعداد را به نصف کاهش دهد اگر از گردهمایی سال گذشته که در آن بحث صندلی ایمنی کودک مطرح شد، تاکنون این موضوع به صورت قانون در میآمد جان حدود 4 هزار کودک در تصادفات ما حفظ میشد.
گرجی به عدم آگاهی مردم از فلسفه خطوط روی آسفالت خیابانها اشاره کرد و گفت: تاکنون فکر کردهاید که چرا کف خیابانها را خطکشی میکنند؟ ما اگر روی فرهنگسازی برای خطوط راهنمایی و رانندگی کار کنیم میتوانیم تعداد مجروحان و کشتههای تصادفات خود را کاهش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: در کشور آلمان که من زندگی میکنم با چشمان بسته یک نفر میتواند از روی خط عابر پیاده از خیابان عبور کند اما آیا این اتفاق در ایران نیز رخ میدهد؟
وی در مورد چرایی برگزاری این 2 کنگره به صورت همزمان گفت: بسیاری از پزشکان ما از این موضوع غافل هستند که درصد بالایی از آسیبدیدگان نخاعی کشور مرتبط با تصادفات رانندگی هستند و ما به این دلیل 2 کنگره را همزمان برگزار کردیم تا پزشکان نیز متوجه شوند که بحث ایمنی راهها در کاهش صدمات نخاعی اهمیت دارد.
گرجی به نقش پزشکان در کاهش تلفات حوادث جادهای اشاره کرد و گفت: تیمی که تصادفات آلمان را به شدت کاهش داد 90 درصد شامل پزشک میشد اما چرا ما همه کارها را در ایران به گردن پلیس میاندازیم و برای یک بار هم که شده از پزشکان نمیپرسیم برای کاهش تلفات تصادفات رانندگی چه کردهاید؟
وی در مورد خسارتهای مادی و معنوی یک ترومای ساده گفت: کودکی را فرض کنید که در 2 سالگی در یک تصادف کوچک یک ضربه ساده به سرش وارد شده است؛ این ضربه او را دچار صرع غیرقابل درمان کرده و اگر این فرد تا 70 سالگی عمر کند با پول امروز باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه درمان خود کند.
رئیس چهارمین گردهمایی ایمنی راهها بر استفاده از تجربیات دیگر کشورها به خصوص آلمان برای کاهش تلفات رانندگی تأکید کرد و گفت: یکسری مسائل باید در کشور به صورت قانون در بیاید و عدم رعایت آنها با جریمه همراه شود. شما ملاحظه کنید تا زمانی که بستن کمربند قانون نشده بود کسی به آن اهمیت نمیداد. مسائل دیگر نیز باید به مانند این موضوع قانون شود.
وی با بیان اینکه در نوروز هر سال بیشترین کشتههای تصادفات یک سال رخ میدهد، گفت: شک نکنید در 14 فروردین و پس از پایان تعطیلات نوروز صدها و شاید هزاران خانواده ایرانی برای از دست دادن عزیزان خود در حوادث رانندگی عزادار هستند.
گرجی با اشاره به اینکه تعداد یتیمان کشور طبق اعلام یونیسف در چند سال گذشته از تعداد یتیمیان 8 سال جنگ بیشتر بوده است گفت: نقشی که پزشکان اکنون در کاهش تلفات حوادث رانندگی ایفا میکند حدود 5 درصد است که باید حداقل به 50 درصد برسد.
رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر به کیفیت پایین خودروهای ایرانی اشاره کرد و گفت: قطعاً اگر فردی سوار خودروهای بیکیفیت شود احتمال آسیبدیدگیاش چند برابر میشود، توجه کنید که در حالی امروز خودروهای ما مجهز به 2 ایربگ شدهاند که قوانین اروپا خودروسازها را مجبور کرده در سال 2015 تعداد ایربگها را از 9 به 17 افزایش دهند.
وی با انتقاد از عدم همکاری خودروسازها و وزارت راه در کاهش تلفات حوادث رانندگی گفت: من به شخصه حاضرم با خر در این کشور راه بروم اما سوار خودروهای فاقد ایمنی نشوم.
گرجی در مورد تفاوت قوانین سختگیرانه کشور آلمان با قوانین راهنمایی و رانندگی ایران گفت: در آلمان اگر شما برای بار اول از چراغ قرمز عبور کنید 12 تا 15 میلیون تومان جریمه میشوید و 3 ستاره دریافت میکنید و در صورت تکرار این جرم علاوه بر جرائم نقدی شما را نزد متخصص میفرستند تا از شما «تست حماقت» گرفته شود.
منبع: فارس