محمدعلی مددی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که وظیفه شورای رقابت قیمت گذاری نیست، گفت: دولتمردان و به خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در جهت کاهش قیمت خودرو در بازار گام بردارند اما متاسفانه تصمیمات گرفته شده در بازار خودرو علاوه بر این که قیمت را کاهش نمی دهد، موجب افزایش آن هم می شود.
وی تصریح کرد: شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است و وظیفه و رسالت آن تعیین مکانیزم قیمت گذاری برای کالاهای مختلف از جمله خودروست و دولت نباید درپی حذف آن باشد.
عضو شورای رقابت گفت: در شرایط فعلی که قیمت خودرو حتی با قیمت گذاری شورای رقابت برای مصرف کنندگان گران است، آزاد سازی قیمت ها چه معنایی دارد؟
نماینده مردم میانه در مجلس گفت: تصمیم وزارت صنعت مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو مانند در اختیار قراردادن واردات خودرو به 35 نمایندگی خاص است که هرکدام از این تصمیمات متاسفانه دارای بازتاب منفی در بازار بوده است و می تواند درقیمت گذاری ها تاثیر نابه جایی داشته باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که دولت به خودی خود نمی تواند درباره آزاد سازی قیمت خودرو تصمیم گیری کند و باید در این مورد لایحه بدهد و در صورت تصویب نمایندگان مجلس این موضوع می تواند عملیاتی شود.
مددی با اشاره به این که مخالف جدی آزادسازی قیمت خودروهستم، گفت: خودروهای ساخت دوبرند معتبر خودروسازی کشور با قیمت های فعلی که شورای رقابت تعیین می کند مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد و از کیفیت لازم هم برخوردار نیست.
وی گفت: آزاد سازی قیمت خودرو باید در شرایطی باشد که از یک طرف تولید خودرو درکشور انحصاری نباشد و از طرف دیگر میزان تعرفه واردات خودرو بسیار پایین باشد تا با رقابتی شدن بازار کیفیت خودروهای ساخت داخل کشور افزایش یابد.
مددی وجود دو کارخانه ایران خودرو و سایپا که تولید کننده خودروهای پرفروش 20تا 60 میلیون تومانی درکشور هستند را نوعی انحصار دانست وافزود: خودروسازان به جای این که به فکر بالابردن قیمت خودرو به هربهانه ای باشند کیفیت را اولویت اول خود قرار دهند و با این معیار پیش بروند که به اندازه پولی که بابت یک خودرو از مردم دریافت می کنند هم خودروی با کیفیتی به آنها ارائه کنند و هم در خدمات پس از فروش پیشرو باشند.
منبع: موج