الله وردی دهقانی با بیان اینکه منظور آقای نعمت زاده از آزاد سازی قیمت خودرو مشخص نیست، افزود: آزادسازی زمانی مفهوم دارد که تمام مردم هر خودرویی را که بخواهد و تمایل داشته باشند بتواند بخرند اما ما با این واقعیت روبه رو هستیم که تولیدات داخلی هیچ برابری با تولیدات خارجی ندارد و کیفیتشان یکسان نیست، بدین خاطر این آزادسازی صحیح نیست.
وی ادامه داد: به عبارتی مانند این است که از یک طرف برای واردات، تعرفه ببندیم و از طرفی بگوییم قیمتها باید آزاد باشد، در واقع یک ابزار کنترلی وجود ندارد که تولیدات داخل را رصد کند.
به گفته دهقانی اگر تعرفههای وارداتی نباشند و بگوییم قیمت آزاد است دیگر کنترلی بر تولید داخل نخواهیم داشت، رقبای خارجی به عنوان اهرم کنترل عمل میکنند و اگر خودروسازان تولید داخلی گران بفروشند و کیفیت پایین باشد مردم بالطبع جنس داخل را نمیخرند و به این ترتیب کیفیت تولید داخلی بالا خواهد رفت.
نماینده مردم ورزقان در خصوص واگذاری واردات به 36 نمایندگی گفت: واردات را نباید به 36 نمایندگی محدود کرد، باید شرایطی لحاظ شود تا هر شرکتی که واجد آن است بتواند واردات انجام دهد و باید بستر برای همه یکسان ایجاد شود.
دهقانی ادامه داد: اگر واگذاری به این 36 نمایندگی ایجاد انحصار کند، مجلس برخورد جدی خواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تعرفه واردات گفت: تعرفه واردات برای هر کسی که بخواهد خودرو وارد کند باید ثابت بوده و لحاظ خواهد شد اما به نفع کشور نیست که واردات را به چند شرکت بدهیم زیرا باید با ایجاد ارزش افزوده از تولید داخل حمایت کنیم .
منبع: میزان