تولید تویوتا پرادو از سال 1984 تحت نام J70 آغاز شد و هم چنان در ژاپن و دیگر سایتهای تولید تویوتا ادامه دارد. این خودرو تا به امروز در چهار نسل مختلف تولید شده است. اما زمانی پایش به بازار کشور ما باز شد که با کوله باری از تجربه نسل سوم خود را میگذراند.
پرادو در اوایل دهه 80 شمسی پس از باز شدن درهای واردات و توقف تولید نیسان پاترول و عدم استقبال از موسو و کوراندو، خیلی زود جایش را در بین علاقه مندان به خودروهای SUV پیدا کرد و در دو تیپ 3 و 5 در با طیف موتورهای 4 و 6 سیلندر در محدوده قیمتی 60 تا 80 میلیون تومان یکه تاز بود، تا زمانی که وضع قوانین نانوشته واردات در اوایل دهه 90 گریبانگیر ورود آن شد. اما این خودرو حتی در نمونههای کارکرده هم با قیمتهای بالا خرید و فروش میشود و متقاضیان زیادی دارد.
هر دو نسل این خودرو بارها توسط «مجله ماشین» به عناوین مختلف تحت آزمایش قرار گرفتهاند، اما این بار سعی داریم تا با قرار دادن هر دو نسل کنار هم به نقاط ضعف و قوتشان پس از گذشت چند سال، پی ببریم.
عکس: کمیل دادپور
گزارش کامل این مقاله را در مجله ماشین شماره 386 اسفند ماه مطالعه فرمایید