محمد خان بلوکی با توجه به پیشنهاد طرحی جهت نوسازی کامیون های فرسوده ظرف حداقل دو سال اظهار داشت : قطعا موثرترین راهکار جهت اسقاط خودروهای حمل و نقل جاده ای اعطای مجوز برای واردات خودرو به صاحبان خودروهای فرسوده است یقینا با این راهکار روند اسقاط کامیون های فرسوده شرایط بهتر و مناسب تری خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 97.5 در صد کامیون های کشور برای خود رانندگان است افزود : در حال حاضر واردات کامیون های دست دوم و 3 سال کارکرد توسط شرکتهای حمل و نقل صورت می گیرد در حالی این شرکتها سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل نداشته و عمده سرمایه در این بخش متعلق به رانندگان است .
وی در ادامه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار اشاره و اظهار داشت : هم اکنون فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار موجب شده تا حدود 60 هزار دستگاه کامیون اضافه بر ظرفیت در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد نماید که در صورتی که کامیون های فرسوده اسقاط و از چرخه ناوگان حمل و نقل کشور خارج شوند این میزان کامیون اضافه نیز از چرخه حمل و نقل بار خارج و تعادل به ناوگان حمل و نقل بار باز خواهد گشت.
وی همچنین با توجه به آمار خودروهای فرسوده فعال در ناوگان حمل و نقل بار گفت : در حال حاضر حدود 190 هزار دستگاه کامیون بالای 25 سال و 40 هزار دستگاه کامیون بالای 40 سال در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد می کنند که باید نسبت به نوسازی کامیون های حداقل با عمر بالای 40 سال تصمیمات جدی تری گرفته شود.
رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور همچنین به زمانبر بودن نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور اشاره کرد و افزود : در صورتی که سالیانه حداقل 20 هزار دستگاه کامیون جدید به ناوگان حمل و نقل بار وارد شود حدود 12 سال زمان باید صرف شود تا تمامی کامیون های فرسوده از چرخه حرکت خارج و خودروهای جدید جایگزین شوند.
خان بلوکی تصریح کرد : در شرایط کنونی با توجه به عدم تامین کامیون های مناسب برای جایگزینی و تعداد زیاد کامیون های فرسوده ضروری است تا دولت شرایط لازم جهت واردات کامیون به کشور را فراهم نموده تا نوسازی در ناوگان حمل و نقل بار تسریع شود.
منبع: خبرخودرو