«مجله ماشین» - مهندس کیوان بنیهاشمی / تنها یک سال بعد از تاریخ ورود به بازار جدیدترین مرسدس کلاس S، بیش از 100 هزار دستگاه از آن تحویل مشتریان شده و جالب است بدانید این اولین بار در تاریخ خودروسازی جهان بوده که تعداد فروش یک خودروی سدان لوکس در چنین دوره زمانی، به چنین حدی رسیده است.
نسل جدید مرسدس کلاس S نه فقط در زمینه تعداد فروش، بلکه در زمینه سرعت ارائه به بازارهای مختلف نیز تاریخساز شده، طوری که طی مدت کمتر از 12 هفته یا 3 ماه کلاس S جدید توانست به بازارهای اصلی فروش یعنی آلمان (تا پایان جولای 2013)، چین (تا پایان سپتامبر 2013) و آمریکا (تا اواسط اکتبر 2013) راه پیدا کند.
بنا به گفته یکی از مدیران بخش فروش و بازاریابی مرسدس، دلایل چنین موفقیت بینظیری عبارت بودند از: بالاترین کیفیت ساخت، راندمانی استثنایی، مجموعهای از نوآوریها در زمینه سیستمهای کمکی و ایمنی و بالاخره برآورده کردن بسیاری از انتظارات بالای مشتریان و خریداران در پایان سپتامبر 2014 موفق شدیم با ارائه دو مدل جدید S کلاس کوپه و S500 Plug-In Hybrid طیف خودروهای لوکس خود را گسترش دهیم.
تعداد فروش انواع مدلهای کلاس S از ابتدای سال 2014 تا تاریخ اکتبر (یعنی حدود 9 ماه) به رقم 75 هزار و 391 دستگاه رسید یعنی بیش از دو برابر تعداد فروش در همین دوره زمانی در سال قبل از آن و بیش از تمامی مرسدسهای کلاس S فروخته شده در تمام دوره زمانی سالهای 2012 و 2013. به غیر از آن فقط در ماه سپتامبر تعداد فروش این خودروی سدان لوکس معادل 9501 دستگاه بوده است.
چین و ایالات متحده بزرگترین بازار برای مرسدس کلاس S
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، بد نیست بدانید در چندین دهه گذشته مرسدس کلاس S مکرراً پرفروشترین خودروی لوکس در جهان بوده و بیشترین تعداد فروش آن در بازار چین بوده و هست و پس از آن بازار آمریکا مطرح است که تقریباً یک چهارم تمامی مرسدسبنزهای کلاس S در این بازار تحویل خریداران میشود و 10 درصد فروش آن نیز در بازار آلمان است.
جداول مقایسهای خریداران در کشورهای مختلف، برملاکننده این واقعیت است که جوانترین خریداران مرسدس کلاس S در چین هستند که میانگین سنی آنها اوایل 40 سالگی است، یعنی بهطور میانگین 15 سال جوانتر از خریداران کلاس S در اروپای غربی و آمریکا. بسیاری از چینیها، طعم مالکیت اتومبیل را اولینبار با مرسدس کلاس S میچشند و نظر به اینکه یکی از اولویتها توجیهی، فضای زیاد در قسمت عقب خودرو است، لذا مرسدس بنز برای این بازار انحصاراً مدل لانگ یا کشیده عرضه میکند و جالب است بدانید 35 درصد خریداران مرسدس کلاس S در چین، دارای شوفر یا راننده هستند.
سه چهارم مشتریان و خریداران کلاس S در چین، مدلهایی را سفارش میدهند که در قسمت عقب مجهز به تجهیزات سرگرمکننده هستند، شامل دو مانیتور با صفحه نمایشگر بزرگ که در پشت سری صندلیهای جلو نصب شده است.
از اقداماتی که کمپانی مرسدس بنز در مدلهای کلاس S انحصاراً برای بازار چین انجام داده، در نظر گرفتن اصلاحات و تغییراتی در سیستم کمکی معروف به پارک ترونیک بوده تا هماهنگی لازم با ترافیک سنگین و فضای محدود در شهرهای بزرگ چین را پیدا کنند. مجموعه Air-Balance که از چهار رایحه مختلف برای خوش بو کردن هوای داخل کابین تشکیل شده، در میان مشتریان کلاس S محبوب بوده و این مختص مشتریان چینی نیست و هر مرسدس کلاس S که به بازارهای مختلف جهان ارسال میشود، مجهز به یک سیستم فیلتر هوای کامل و سیستم خوشبوکننده بهصورت سفارشی است. از هر چهار خودروی مرسدس کلاس S که تحویل مشتریان میشود، یکی از آنها دارای سیستم ماساژ صندلی است.
شش عضو خانواده لوکس
مرسدس بنز کلاس S جدید در 6 مدل مختلف عرضه میشود که علاوه بر مدلهای دارای شاسی معمولی و شاسی کشیده، مدل کوپه نیز دارند. سه مدل انحصاری دیگر نیز در شرف ورود به بازار هستند که مدلهای هیبریدی آنها، اکنون عرضه شده: S400 هیبریدی و S300 Blue Tec و بالاخره S500 Plug-In. تولید انبوه این تکنولوژی (هیبریدی) از سال 2009 آغاز شد و براساس برنامههای موجود قرار است تا سال 2017 مرسدس بنز، جمعاً 9 مدل هیبریدی از نوع Plug-In را وارد بازار کند.
60 سال پیش با ورود بنز 220، بنیان مرسدس کلاس S گذاشته شد و از آن تاریخ تاکنون بیش از 5/3 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده و در تمامی این سالها همواره بهعنوان یکی از مطرحترین خودروها در زمینه تکنولوژی و مهندسی زبان زد بوده و نسل قبلی آن (که تعداد قابل ملاحظهای از آن را نیز در خیابانهای شهرمان مشاهده میکنیم) به تعداد 500 هزار دستگاه به فروش رسیده که باید آن را موفقترین مدل مرسدس کلاس S برای تمام دوران دانست.
عکس: محمدعلی شبیری