ابراهیم نکو افزود : با توجه به اینکه هر گونه ورود بی رویه ،غیر کارشناسی و حتی غیر حرفه ای موجب بی نظمی در بازار می شود باید پذیرفت که واردات خودرو با آیین نامه جدید دولت می تواند به رفع نگرانی ها و بدگمانی در جامعه پایان دهد.
وی گفت : مسلما واردات خودرو توسط هر شخصی موجب بی نظمی و بدبینی در روند واردات شده و به مشکلات و مسائل در این بخش دامن خواهد زد.
وی افزود : اینکه نمایندگی ها با چه ساز و کاری نسبت به واردات خودرو اقدام کنند همچنان جای تردید و ابهام است اما مسلم است در صورتی که واردات منحصر به تعدادی از نمایندگی خاص شود یقینا موجب ایجاد فساد و رنت و مسائلی از این دست در جریان واردات خواهد شد.
وی تصریح کرد : در صورتی بر جریان فعالیت نمایندگی ها نظارت دقیق و استانداردی صورت گیرد و فعالیت نمایندگی ها نیز در انحصار افراد خاصی نباشد مسلما آیین نامه جدید واردات خودرو اقدام ارزنده ای در این راستا بوده و این اطمینان را بوجود می آورد که حداقل مجوز واردات به اشخاص صاحب صلاحیت ارائه شده است.
وی اظهار داشت : چنانچه با آیین نامه اخیر دولت، صرفا تعداد خاصی از نمایندگی ها بازار واردات را در اختیار بگیرند طبعا وضعیت بازار واردات بدتر از گذشته خواهد شد.
نماینده رباط کریم و بهارستان در خانه ملت تاکید کرد : در صورتی که واردات خودرو کمی بیشتراز میزان تعیین شده باشد و در این جریان تعداد نمایندگی ها وارد کننده رقم قابل توجهی باشد طبعا این تصمیم دولت می تواند منجر به رقابت بین نمایندگی ها شده و حرکت ارزشمندی را نیز موجب شود.
نکو افزود : البته چنانچه واردات خودرو منحصر به دو یا سه برند و نمایندگی خاص شود قطعا زمینه ساز بروز فساد قابل توجه و چشم گیری در این حوزه خواهد شد.
وی گفت : باید نمایندگی ها به صورت گسترده در سراسر کشور فعالیت داشته باشد تا با ضمن رقابت پذیری در واردات ، موجب سلامت در روند واردات خودرو شود.
وی با اشاره به لزوم ورود شورای رقابت در بازارهای غیر رقابتی اظهار داشت : شورای رقابت پیش از آنکه اتفاقی در این جریان واردات خودرو رخ دهد و ثبت سفارش های جدید توسط نمایندگی ها صورت گیرد باید ساز و کار رقابت سالم را تعریف نموده و معیارهایی برای فعالیت نمایندگی ها تعیین کنند تا موجب انحصار در واردات خودرو نشود.
منبع: خبرخودرو