مهندس وزیری با تاکید بر این که تقاطعها مهمترین گلوگاههای ترافیکی در سطح معابر شهری بوده و حل معضلات و گرههای ترافیکی آنها با رویکردی منسجم و یکپارچه، گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر دانست، افزود: در کلان شهرهای دنیا با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطعات پرترافیک متعدد، دیگر استفاده از روشهای سنتی جهت اعمال زمانبندی به تقاطعات جوابگو نمیباشد، چرا که اختصاص زمانهای ثابت به محورهای مختلف در تمامی طول ساعات شبانه روز و بدون توجه به رفتار ترافیکی شهروندان در ساعات مختلف و تغییرات ترافیک در فصول مختلف سال و همچنین اختصاص زمان به مسیرهای متعدد بدون در نظر گرفتن حجم خودروهای عبوری باعث بالا رفتن تاخیر، افزایش مصرف سوخت و نیز بالا رفتن میزان آلایندههای منتشر شده در هوا میگردد و در بحث کلان باعث به هدر رفتن منابع مادی بسیار و هزاران ساعت از وقت و عمر شهروندان میگردد.
مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک تصریح کرد: در عصر تکنولوژی و در دنیای امروز، اختصاص زمان سبز به محورها براساس حجم ترافیک عبوری به صورت لحظهای و ایجاد هماهنگی در شبکه حمل و نقل شهری، تنها توسط سیستمهای هوشمند کنترل مرکزی چراغهای راهنمایی تقاطعات و کنترل شبکه معابر امکان پذیر میباشد.
وی افزود: در حال حاضر در کلان شهر تهران بالغ بر 450 تقاطع مجهز به سیستم هوشمند و کنترل مرکزی میباشد.
منبع: خبرخودرو